Zwart-wit: Schiphol

Zwart-wit: Schiphol

De discussie over de toekomst van luchthaven Schiphol gaat vooral over de rol van luchthaven Lelystad bij de opvang van het groeiend aantal vluchten. Lelystad kan in de huidige vorm hoogstens vijfduizend vluchten per jaar verwerken. Een druppel op de gloeiende plaat gezien de verwachte groei van het aantal starts en landingen.

Een uitbreiding van de capaciteit van Schiphol kan alleen na een groot integraal onderzoek, waarbij alle aspecten nauwkeurig worden onderzocht. Het economisch belang, de veiligheid op en rondom het vliegveld, de geluidsoverlast en niet in de laatste plaats de gevolgen voor het milieu. Zeker gezien het recente vonnis van de Haagse rechtbank dat de politiek meer moet doen tegen luchtvervuiling.

Het nieuwe kabinet moet, meer dan in het verleden, de regie voeren over de besluitvorming over Schiphol. De nieuwe minister van infrastructuur en milieu moet het initiatief nemen en samen met de Tweede Kamer de uitgangspunten formuleren voor een integraal onderzoek. Desnoods moet een speciale commissie met Kamerleden zich over de toekomst van de luchthaven buigen.

Ook de optie van een tweede nationale luchthaven moet bij de discussie worden betrokken. Japan kon een luchthaven in zee te bouwen; een uitdaging voor Bouwend Nederland.

Meer nieuws uit Nieuws