Ryanair van leer tegen monopolie Schiphol

Ryanair van leer tegen monopolie Schiphol
Ryanair-baas Michael O’Leary.
© foto ANP
Schiphol

Prijsvechter Ryanair wil het monopolie van KLM en Schiphol doorbreken. Schiphol moet Lelystad en Eindhoven afstoten, zodat die luchthavens snel de concurrentie met Schiphol aan kunnen.

„Een vlucht per uur vanaf Lelystad is toch onzin”, foeterde topman Michael O’Leary tijdens een persconferentie in het Hilton op Schiphol. Op zijn bekende straatvechterswijze viel hij uit naar het monopolie van de royal Schiphol en de royal KLM, dat de steun heeft van de politiek. Maar de Nederlanders zijn de dupe omdat daardoor vliegtickets veel te duur zijn.

O’Leary laat het niet bij een tirade: hij legt binnen een week een officiële klacht neer bij de Nederlandse en Europese mededingingsautoriteit. „In Londen waren alle luchthavens ook in handen van één autoriteit waardoor British Airways werd beschermd. Maar uiteindelijk werden ze gedwongen om Gatwick en Stansted te verkopen, waarna die luchthavens konden groeien. Aan het monopolie van Schiphol, dat alleen maar is gericht op het beschermen van KLM, moet een eind worden gemaakt. Ze moeten uit Lelystad Airport en Eindhoven stappen.”

Eindhoven

Schiphol is namelijk volledig eigenaar van Lelystad Airport en Rotterdam The Hague Airport en mede-eigenaar van Eindhoven Airport. O’Leary is woest dat op Schiphol en Eindhoven geen groei meer mogelijk is. „We vliegen op Schiphol alleen naar Dublin en Malaga. Meer kan niet. En op Eindhoven zijn aanvragen van ons voor zes nieuwe routes afgewezen. Drie daarvan gaan nu helemaal niet door en drie doen we vanuit Duitsland. Maar wanneer KLM-dochter Transavia een nieuwe route wil, kan dat opeens wel op Eindhoven.”

Dat Schiphol vol is tot 2020 kan er bij de topman nog wel in. „Maar zet dan Lelystad open. Daar ligt een leeg vliegveld. Eerst hebben ze bewust de opening uitgesteld tot april 2019 en nu is slechts een beperkt aantal vluchten mogelijk. Eén vlucht per uur is toch onzin. Dat wordt alleen gedaan om KLM te beschermen. Problemen voor de luchtverkeersleiding? Hou toch op. In Londen kunnen ze meerdere drukke dicht bij elkaar gelegen luchthavens afhandelen. Op Lelystad moeten toch makkelijk 15 vluchten per uur kunnen. Wij willen wel 30 tot 100 routes vanaf Lelystad.”

Stiller

Natuurlijk kent ook O’Leary de klachten over geluidsoverlast. „Dat is een extra reden om Lelystad te ontwikkelen. En laten we niet vergeten dat onze nieuwe vliegtuigen die we vanaf 2019 krijgen, aanzienlijk stiller zijn. Dan is er ook groei op Schiphol mogelijk.”

KLM op haar beurt klaagt ook steeds over het beleid van Schiphol. Die zet juist de deur open voor concurrenten zoals Emirates, Easyjet en Ryanair. De ACM, Autoriteit Consument & Markt, is al jaren aan het onderzoeken of de banden tussen Schiphol en KLM niet te nauw zijn.

Meer nieuws uit Nieuws