Groen licht voor vrachtwagen tussen Schiphol en Aalsmeer

Groen licht voor vrachtwagen tussen Schiphol en Aalsmeer
Schiphol

Niet meer stoppen voor een verkeerslicht. De droom van iedere weggebruiker en zeker een vrachtwagenchauffeur. Tussen Schiphol en Aalsmeer wordt een proef gedaan met een systeem waarbij vrachtwagens groen licht krijgen.

Elke dag rijden er duizenden vrachtwagens in de regio Schiphol. Met name tussen de luchthaven en de bloemenveiling in Aalsmeer.

Vanwege die enorme goederenstroom is ooit gedacht aan een ondergrondsvervoerssysteem, maar dat is nooit gekomen. Via een nieuwe weg is de doorstroming wel verbeterd, maar het steeds remmen en weer optrekken van vrachtwagens zorgt voor extra uitstoot en oponthoud.

Vandaar dat de provincie Noord-Holland geld heeft gestoken in een proef waarbij de vrachtwagens communiceren met de verkeerslichten. Een systeem dat vergelijkbaar is met de voorrang die bussen krijgen bij kruispunten.

Overigens moeten ook daarbij bussen wel eens stoppen bij een kruising of springt het licht pas op groen, wanneer de bus net stil staat. „In ons systeem krijgt de chauffeur ook informatie door wanneer het licht op groen zal springen, zodat de chauffeur zo nodig kan afremmen.

Die communicatie tussen de testwagens en de verkeerslichteninstallatie verloopt via het 4G-netwerk van KPN en dat is uniek in de wereld”, legt de woordvoerster uit. „Het voorkomen van onnodige stops en starts van vrachtwagens zorgt voor minder uitstoot, minder vertraging, minder brandstofkosten en betrouwbaardere reistijden.”

Toekomst

Vrijdagmiddag werd het systeem voor het eerst gepresenteerd met een demonstratierit van een vrachtwagen en personenbusje. In de proef zijn twee verkeerslichten voorzien van nieuwe software. Dit aantal kan eenvoudig uitgebreid worden naar andere kruispunten.

Het aantal vrachtwagens dat is uitgerust met de on-board unit kan eveneens gemakkelijk uitgebreid worden, ook naar andere vervoerders. Het systeem kan ook worden toegepast in andere voertuigen, zoals bussen en taxi’s. Bovendien worden Europese standaarden toegepast die met de auto-industrie zijn vastgesteld, zodat de toepassing ook internationaal gebruikt kan worden.

In het havengebied van Hamburg is een ander systeem operationeel waarbij de verkeerslichten al van verre vrachtwagens herkennen en voorrang geven. In de regio Helmond wordt getest met een vergelijkbaar systeem. Recent is daar besloten om 53 slimme stoplichten te plaatsen.

Die kijken wie het beste voorrang kan krijgen om de doorstroming zo goed mogelijk te houden. Zware vrachtwagens hoeven minder vaak te stoppen en grote groepen fietsers krijgen langer groen.

Landelijk worden 1200 verkeerslichten omgebouwd. Idealiter krijgen ook personenwagens op hun navigatie informatie doorgespeeld over adviessnelheden, naderende files en ongelukken.

Meer nieuws uit Nieuws