Gebrek aan zitplekken compenseren kan uitdraaien op miljoenenstrop voor NS

Gebrek aan zitplekken compenseren kan uitdraaien op miljoenenstrop voor NS
Herkenbaar voor treinreizigers in de spits: bij drukte geen zitplek, maar staan.
© ANP
Amsterdam

Hebben reizigers recht op compensatie, als ze moeten staan in de trein? Niet één, maar drie rechters gaan zich buigen over die vraag. Er staat ook wel wat op het spel. De NS zouden voor miljoenen euro’s het schip in gaan, als de rechters de gedupeerde treinpassagiers in het gelijk stelt.

Claimbedrijf Consumentenclaim, dat optreedt namens 10.000 treinreizigers, bracht de zaak in januari voor de kantonrechter, maar die wil niet in zijn eentje beslissen en verwees de kwestie deze week door naar de meervoudige kamer. Volgens directeur Stef Smit van Consumentenclaim vanwege de impact die de zaak kan hebben voor een grote groep mensen.

Vooralsnog hebben reizigers alleen recht op compensatie als ze een flinke vertraging hebben opgelopen. Bij een half uur tot één uur vertraging heb je recht op de helft van je treinkaartje. Duurt de vertraging langer dan een uur? Dan krijg je de volledige ritprijs vergoed.

Miljoen

Smit wil ook de helft van de kosten terug bij overvolle treinen. Dat kan voor de NS flink in de papieren gaan lopen. Gemiddeld zijn de bij Consumentenclaim aangesloten treinreizigers zo’n €196,- euro per maand kwijt aan treinkaartjes. Stel, zij moeten de helft van de treinreizen staan, dan komt dat neer op een claim van enkele miljoenen per jaar.

Gebrek aan zitplekken compenseren kan uitdraaien op miljoenenstrop voor NS
Reizigers stappen op de trein op Rotterdam Centraal.
© ANP

Het probleem van overvolle treinen speelt met name op trajecten in en naar de Randstad. Het traject Amsterdam-Utrecht is het drukst. „Maar ook de Zaanlijn is heel berucht”, weet Smit. Net als Haarlem-Amsterdam en trajecten rondom Leiden, richting Den Haag en Amsterdam.

De zaak die binnenkort voor de meervoudige kamer komt draait om één passagier die zijn reizen zorgvuldig gedocumenteerd en gefilmd heeft. Deze ’treinreiziger X’ moest op het traject Amsterdam-Utrecht de helft van de tijd staan.

In 20 procent van de gevallen was de trein zo vol dat hij op het perron achterbleef. Als de rechters hem in het gelijk stellen heeft dat precedentwerking voor andere reizigers met een staanplaats, meent Smit.

De NS hebben altijd gezegd dat een vervoersbewijs geen ’recht’ geeft op een zitplaats, hoewel ze zich wel zeggen in te spannen voor een zo comfortabel mogelijke rit. Smit verwijt de NS de capaciteit ’willens en wetens’ niet te hebben uitgebreid, uit winstbejag.

Woordvoerder Erik Kroeze van de NS laat weten dat de NS ’zoals ieder bedrijf’ rendement moet halen. „Juist om te kunnen investeren in meer en betere treinen”, zegt hij. Een uitgebreide reactie op de zaak komt pas bij de rechtbank.

Woensdag presenteerden de NS de kwartaalcijfers over de eerste maanden van dit jaar. Daaruit blijkt dat 75,9 procent van de treinreizigers tevreden is, ruim twee procent hoger dan dezelfde tijd vorig jaar.

De ’zitplaatskans’ was in de eerste drie maanden gemiddeld 94,7 procent, ongeveer hetzelfde als vorig jaar. In 2019 moet de zitplaatskans 95,5 procent zijn, nemen de NS zich voor.

Meer nieuws uit Nieuws