Premium

Leiden en Alphen lang niet duurzaam genoeg

Leiden en Alphen lang niet duurzaam genoeg
Oplaadpunt van een elektrische auto op de Garenmarkt.
© Foto HDC Media
Leiden/Alphen aan den Rijn

Milieuorganisatie Natuur & Milieu heeft 42 grote gemeenten in Nederland getest op duurzaamheid. Er zijn twaalf categorieën aangehouden, waarbij gemeenten werden ingedeeld bij een koploper-, volger- of achterblijversgroep. Van de 42 gemeenten staat Alphen aan den Rijn op plek 20 en Leiden op plek 37. De duurzaamste gemeente is Utrecht, Heerlen is de hekkensluiter.

Milieuorganisatie Natuur & Milieu heeft 42 grote gemeenten in Nederland getest op duurzaamheid. Er zijn twaalf categorieën aangehouden, waarbij gemeenten werden ingedeeld bij een koploper-, volger- of achterblijversgroep. Van de 42 gemeenten staat Alphen aan den Rijn op plek 20 en Leiden op plek 37. De duurzaamste gemeente is Utrecht, Heerlen is de hekkensluiter.

Leiden krijgt op zeven categorieën het label ’achterblijver’. De gemeente koopt weinig duurzame elektriciteit in, is blijkt uit eerder onderzoek van Greenpeace. Natuur & Milieu maakt wel de kanttekening dat de gemeente Leiden 55.000 euro opzij heeft gezet om groene stroom in te kopen.

Alphen scoort op vijf categorieën slecht. Net als Leiden koopt de gemeente geen eigen groene elektriciteit in en zijn de energielabels van gebouwen erg slecht.

Positief

Leiden wordt een paar keer als koploper ingedeeld, zoals bij het autogebruik. Leiden heeft, op Delft na, het laagste percentage gereisde kilometers met de auto; 35 procent.

Ook scoort Leiden hoog in het aantal publieke laadpalen voor elektrische auto’s. Leiden wil in 2050 klimaatneutraal worden, wat betekent dat de gemeente in dat jaar geen broeikasgassen meer wil uitstoten. Hiermee bereikt de gemeente een ’volgers’-positie in de test van Natuur & Milieu. Dit beoordeelt Natuur & Milieu als heel goed, want volgens de organisatie is duurzaamheid in het verkeer van grote invloed op het klimaat, de gezondheid en bereikbaarheid van steden.

Die focus op verkeer komt, doordat de gemeente in 2015 heeft meegedaan aan het Climate Makeover project en de hieraan verbonden wedstrijd heeft gewonnen. De gemeente heeft destijds het energiegebruik van de minst duurzame gebouwen aangepast en dienstauto’s vervangen door fietsen en scooters.

Alphen aan den Rijn heeft ook relatief veel laatpalen voor elektrische auto’s, maar het aantal met de auto gereisde kilometers is wel nog hoog. De gemeente scoort echter beter op de uitstoot van het verkeer. Alphenaren bezitten daarbij relatief meer zonnepanelen dan Leidenaren. Net als Leiden, wil Alphen in 2050 klimaatneutraal worden.

Relativeren

Gemeenten die ambitieuze klimaatdoelen stellen, scoren doorgaans beter. Zo wil Utrecht al in 2030 klimaatneutraal worden. Hiervoor moet nu al beleid worden doorgevoerd, zoals het plaatsen van laadpalen of het invoeren van milieuzones. Door dit beleid, krijgen gemeentes betere resultaten in de test.

Natuur & Milieu zegt wel dat de test met een korrel zout genomen moet worden. Gemeenten met veel historische gebouwen zoals Leiden moeten meer doen om het energieverbruik te verlagen. Steden met veel hoogbouw, zoals Rotterdam, scoren automatisch laag op het aantal zonnepanelen per inwoner.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.