Schipholleed

Schipholleed

Nederlanders betalen het meest voor een vliegticket naar Amerika van alle Europeanen. Het goedkoopste ticket naar New York is vanaf Amsterdam bijna twee keer zo duur als vanaf bijvoorbeeld Dublin, Kopenhagen of Stockholm. Dat komt omdat Schiphol de deur dicht houdt voor trans-Atlantische prijsvechters die de prijzen op de meeste andere Europese luchthavens naar beneden hebben gekregen.

Schiphol heeft geen ruimte voor de nieuwe luchtvaartmaatschappijen omdat het aan het maximum zit van het aantal vluchten dat de nationale luchthaven mag verzorgen. Veel concurrenten van KLM klagen daarover maar Schiphol verwijst ze door naar Den Haag. ’We willen wel groeien maar mogen dat niet’.

Eerder al liet de staatssecretaris van Verkeer weten dat ze graag een vliegtuigtaks wil invoeren, waardoor vliegen vanaf Schiphol duurder wordt en prijsvechters vanzelf uitwijken naar andere luchthavens. Niet echt een publieksvriendelijke oplossing als we al de duurste tickets hebben en juist meer prijsvechters willen.

En Schiphol was zelf ook behoorlijk boos over de ’zure’ maatregel en haalde deze week zijn gram. Het pingpongen tussen de luchtvaartlobby en Den Haag bereikte een publiekelijk hoogtepunt.

De staatssecretaris had wat politieke lobby nodig om de toegezegde opening van luchthaven Lelystad in april 2018 veilig te stellen. Alleen niemand had eraan gedacht om in dat besluit de bewoners mee te nemen die daar hinder van gaan ondervinden. Oeps, niet handig. Actiegroepen op de achterste benen. Het ministerie repareert de schade en zegt alsnog naar bewoners te luisteren voor het besluit definitief wordt genomen, volgende maand.

Maar Schiphol, vanzelfsprekend niet blij met de door Den Haag opgelegde concurrentie, gooide nog wat olie op het vuur. De luchthaven publiceerde een eigen onderzoek waaruit blijkt dat omwonenden veel minder geluidsoverlast hebben van Schiphol dan de maximale norm die is afgesproken. Hulde, lekker bezig. Iedereen blij dat ze niet ernstig de slaap verstoren van 45 duizend omwonenden maar van ’slechts’ 24,5 duizend.

Het was een voorzet voor open doel voor de actiegroepen die zich verzetten tegen luchthaven Lelystad. Overloop naar Lelystad is helemaal niet nodig als Schiphol zelf nog door kan groeien. Maar in plaats van het incasseren van schouderklopjes wilde Schiphol als een spits met een te groot ego per se zelf scoren. De afgesproken geluidsnorm is blijkbaar voor Schiphol geen maximale grens maar een doel op zich. En dus bracht de luchthaven zelf de groeipotentie als belangrijkste nieuws naar buiten.

Staatssecretaris Dijksma noemde de actie ’ondoordacht en onhandig’. Dat hadden ze niet aan de vooravond van het Lelystad-debat naar buiten moeten brengen. Het suggereert dat de groei alleen beperkt wordt door geluidshinder terwijl er natuurlijk nog veel meer factoren meespelen.

De actie van Schiphol was natuurlijk geen geval van slechte timing. Het was een keiharde poging van de machtige luchtvaartlobby om de staatssecretaris aan het eind van haar strijd knock-out te slaan. Hoog tijd dat er een nieuwe regering komt die zelf ook weer ferme tikken kan uitdelen.

Meer nieuws uit Nieuws