Nieuwe metro de eerste stap, maar: ’Meer geld voor bereikbaarheid grote steden’

Nieuwe metro de eerste stap, maar: ’Meer geld voor bereikbaarheid grote steden’
De metro rijdt vanaf Europaplein bovengronds naar Zuid.
© Ge Dubbeldam
Amsterdam

De nieuwe metrolijn van Amsterdam-Noord naar Zuid maakte donderdag zijn eerste succesvolle testrit op volle snelheid over het hele traject. Wethouder Pieter Litjens (VVD) wil dat het daar niet bij blijft: Het nieuwe kabinet moet meer geld uittrekken voor de bereikbaarheid van en vooral binnen de grote steden.

Met laarzen, hesje en helm op, dalen we af in het metrostation van Amsterdam CS. De roltrappen staan stil, maar het station, de kathedraal genoemd, ziet er nagenoeg af. „Maar het blijft een bouwplaats en wanneer de metro stilstaat moeten we via de tunnel teruglopen”, waarschuwt de wethouder bij aanvang van de eerste testrit op volle snelheid over het hele traject met passagiers.

In de tunnel is dat 70 kilometer per uur en buiten 80. Onderweg worden de namen de stations al omgeroepen, maar de deuren blijven dicht. In de stations wordt nog volop gewerkt. Dit weekend wordt met acht metrostellen op het traject gereden om het nieuwe veiligheidssysteem te testen. Na de zomer volgen testen van de spoorbeheerder en vanaf januari van het GVB.

„Op 22 juli 2018 gaan we echt rijden volgens dienstregeling. Dat lijkt laat, maar het tram en busvervoer worden immers aangepast aan de opening van de lijn, dus dan mag er echt niets misgaan”, doelt de Amsterdamse wethouder de drastische aanpassing van het lijnennet. De Noord-Zuidlijn wordt de ruggengraat van het net, waarbij veel streekbussen hun eindpunt krijgen bij metrostation zuid of noord en niet meer doorrijden naar het centrum.

Maar over een jaar wordt dan een punt gezet achter een project dat in tijd en geld (van 1,5 naar 3,1 miljard) flink uit de hand is gelopen. Waarbij na het verzakken van de woningen aan de Vijzelgracht zelfs werd gedacht aan stopzetting. Nu wordt hunkerend uitgekeken naar de nieuwe snelle verbinding in de hoofdstad.

Nieuwe plannen

Ondanks de voorgeschiedenis denkt Litjens dat het nu de hoogste tijd is voor nieuwe plannen, zeker gezien de lange voorbereiding en kosten. „De voorspelling is dat tegen 2030 de Randstad en de grote steden daarin volledig zijn vastgelopen door de vele extra inwoners en vervoersstromen. Daar moet het nieuwe kabinet geld voor vrijmaken. Er is zeker een miljard extra per jaar nodig”, benadrukt wethouder Litjens, die samen met Utrecht, Den Haag en Rotterdam bij het nieuwe kabinet aan de bel trekt.

Juist in Amsterdam is de woningbouw enorm aan het groeien. „Wanneer er de komende jaren 100.000 woningen bijkomen, komen er 200.000 bewoners bij. Tel daarbij de extra studenten en meer werkgelegenheid. Dan zie dat er meer moet gebeuren. Meer slimme oplossingen, zeker binnen de steden. Dat betekent niet automatisch het uitbreiden van het metronet. Dat is kostbaar en kost veel tijd. Bovendien heb je veel passagiers nodig voor een metro. Doortrekken naar Purmerend zie ik voorlopig dan ook niet gebeuren. Ook naar Zaanstad is nu niet zinvol, maar we kijken ook samen met de steden waar het beste nieuwbouw kan komen.”

Nieuwe metro de eerste stap, maar: ’Meer geld voor bereikbaarheid grote steden’
Voor het eerst met passagiers (pers) in volle vaart.
© foto Ge Dubbeldam

Maar Litjens wil ook dat gekeken wordt waar van spoortrajecten beter lightrail kan worden gemaakt zoals met de Hofpleinlijn succesvol is gedaan en nu met de spoorlijn naar Hoek van Holland wordt gedaan. „Het maakt mij niet uit wie de vervoerder is. Als het maar hoogwaardig vervoer is. Dat is niet altijd spoor, dat is ook de Zuidtangent van Amsterdam via Schiphol naar Haarlem en eind dit jaar de dubbeldeksbussen die gaan rijden van Amsterdam-Zuid naar Haarlem”, vertelt hij terwijl de metro op Zuid is aangekomen. Even daglicht, andere treinen en metro’s. Daarna in hoog tempo de grond weer in naar station Europaplein (Rai) en onder de binnenstad door naar uiteindelijk station Noord. Daar is het dak al steeds dichter gemaakt, maar ook hier nog volop werkzaamheden.

Meer nieuws uit Nieuws