Zwart-wit: Driecilinder

Zwart-wit: Driecilinder

De traditionele viercilinder is al lang niet meer zaligmakend als krachtbron voor een auto. Half forensend Nederland rijdt in een driecilinder of staat ermee in de file.

Turbo erbij en hup, het milieuvriendelijke motorblok is net zo krachtig als de brandstofslurper uit de vorige auto.

In politiek Nederland ligt dat anders. De informateurs die aan de carrosserie van een nieuwe coalitie hebben geschaafd, willen onder de motorkap een viercilinder. Probleem is dat hun motorblok niet draait.

Kortsluiting door botsende principes. Er is geen vierde cilinder die voldoende principes wil opofferen voor een plek in het motorblok van VVD, CDA en D66.

SP-technicus Emile Roemer was woensdag even in de garage van de informateur. „Sloop dat motorblok”, stelde hij voor. Trek de boel uit elkaar, bouw een nieuwe motor.

Als de informateur de VVD-cilinder eruit sloopt, wil Roemer ook zelf wel meedraaien, linksom. Interessant idee, maar een nieuw motorblok, over links, dat wordt er eentje met vijf, zes, zeven of misschien wel acht cilinders.

In de racewereld kan dat prima werken. Maar op de politieke snelweg kun je dan bij elke op- en afrit stilvallen als al die cilinders de principiële degens kruisen.

Dan lijkt een driecilinder die af en toe van links of rechts een zetje krijgt net iets meer voor de hand te liggen.

Meer nieuws uit Nieuws