Piloten ontdekken schade bij start pas na landing

Piloten ontdekken schade bij start pas na landing
Schiphol

De piloten die op Schiphol zeven lampen van een startbaan kapot reden, kwamen daar pas na de landing in Londen achter. Daar zag het grondpersoneel gaten in de romp en bleken de propellerbladen beschadigd.

Dit bijzondere incident deed zich al voor op 18 januari 2016. De onderzoeksraad voor veiligheid heeft nu een rapport uitgebracht.

Die dag steeg een Embraer voor een vrachtvlucht naar London Stansted. Omstreeks 17.25 uur nam het relatief kleine toestel de Kaagbaan. Het was een gewone vlucht, tot het grondpersoneel na de landing gaten aan de rechterkant van de romp ontdekte. Verder waren de propellerbladen aan de rechterkant beschadigd en werd in e´e´n van de propellerbladen een metaaldraad gevonden.

Aangezien bij de landing niets was beschadigd, werd contact opgenomen met de Onderzoeksraad in Nederland. Uit navraag bleek dat de vogelwacht van Schiphol die avond zeven kapotte baanrandlampen had gevonden.

Foutje

Uit het onderzoek bleek dat de piloten de lampen aan de rechterkant van de baan in het donker hadden aangezien als de lampen op de middenlijn van de startbaan. Tijdens de start raakte het neuslandingsgestel meerdere lampen, maar toch merkten de beide piloten dat niet op.

De onderzoekers merken overigens op dat onjuist opgelijnde starts overal ter wereld voorkomen. Op Schiphol maakte het relatief kleine toestel een scherpe bocht vanaf een taxibaan, waarna de piloten in het donker dachten op de middenlijn van de baan te zitten.

De onderzoeksraad roept de internationale luchtvaartorganisatie ICAO op een wereldwijde standaard voor baanrandlampen te maken.

Meer nieuws uit Metropool