Drukke rotondes eindelijk aangepast

Op de Rijnsburgerweg nabij de rotonde (op de achtergrond) moeten fietsers omrijden wegens werkzaamheden aan het fietspad.

Op de Rijnsburgerweg nabij de rotonde (op de achtergrond) moeten fietsers omrijden wegens werkzaamheden aan het fietspad.© foto Taco van der Eb

Loman Leefmans
Leiden

Wijkvereniging Houtkwartier dringt er al circa tien jaar op aan en de gemeente gaat er nu ook gehoor aan geven: de Posthofrotonde bij de Rijnsburgerweg wordt ingrijpend vernieuwd. Het niet ongevaarlijke verkeerspunt wordt verhoogd waardoor er een fietstunnel onderdoor kan. Tenminste, dat was het plan toen de gemeente anderhalf jaar geleden aankondigde om de rotonde te verbeteren.

Het betreft het punt waar de Wassenaarseweg uitkomt op de Rijnsburgerweg. Tot eind vorige eeuw lag op die plek een T-splitsing en daar hadden in drie jaar tijd 25 serieuze ongevallen plaats. Een rotonde moest daar een einde aan maken, besloot de gemeente. Dat lukte maar gedeeltelijk; de rotonde bleek onoverzichtelijk, razend druk en dus ook nog steeds gevaarlijk.

Het noopte Leiden in 2013 om het verkeersplein weer nieuw in te richten. Dat gebeurde met extra verkeersborden, dikkere haaientanden en zebrastrepen, nieuwe fietspaden en asfaltstroken.

Ook daarna klaagde de wijkvereniging met regelmaat dat de rotonde nog steeds niet veilig genoeg was en het verkeer en regelmatig onnodig vaststond. En de drukte zou nog verergeren door de vestiging van nieuwe bedrijven op het Bio Science Park en extra woningen in de wijk Houtkwartier.

De gemeente had echter geen zin om de rotonde wéér te wijzigen. Die houding wijzigde tijdens de verhitte discussie die de afgelopen twee jaar woedde over de beoogde nieuwe plek van het Leidse busstation. Daarin figureerde de Posthofrotonde, genoemd naar de eetgelegenheid die ernaast ligt, weer regelmatig. Want áls de bussen in de toekomst naar de achterzijde van het treinstation bij de Bargelaan verhuizen en van daaruit de regio bestrijken, dan wordt het nóg drukker op de Posthofrotonde. Die moet dan tóch weer worden aangepast.

Tweede rotonde

Het conflict werd beslecht met de gemeentelijke toezegging dat de busperrons aan de stadskant van het station blijven. Desondanks heeft het nieuwe stadsbestuur vijftien miljoen euro uitgetrokken om de rotonde wéér om te gooien. Het bedrag is ook bedoeld om de rotonde die ongeveer tweehonderd meter verderop ligt, aan de Sandifortdreef, een nieuw verkeersverloop te geven. Want ook die kan de drukte soms niet aan, met LUMC, diverse onderwijsinstellingen en musea in de directe omgeving. Voordat beide ronde pleinen en enkele oversteekplaatsen worden aangepakt, wil de gemeente nog wel eerst met buurtbewoners overleggen.

De buurtclub van het Houtkwartier verwacht dat de Posthofrotonde uiteindelijk wordt verbouwd zoals vorig jaar nog het plan was, zo staat te lezen in een reactie op de website van de wijkclub. Het idee was toen om er weer een T-splitsing van te maken, maar dan hoog boven het maaiveld uit waardoor er een fietstunnel onderdoor kan. Begin volgend jaar wordt duidelijk of de gemeente aan dit ontwerp vasthoudt.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.