’Retail Lab’ Noordwijk moet helpen bij strijd om consument

’Retail Lab’ Noordwijk moet helpen bij strijd om consument
Wouter van der Leij en Maarten van den Berg zitten in de stuurgroep van ’Retail Lab Nieuw Noordwijk’.
© Foto Hielco Kuipers
Noordwijk

In Noordwijk wordt al jaren gesproken over het aantrekkelijker maken van de winkelcentra. In de praktijk blijkt dat niet even makkelijk te realiseren. Ondernemers, eigenaren van vastgoed en gemeente hebben de handen nu ineen geslagen en steunen gezamenlijk het ’Retail Lab Nieuw Noordwijk’. Het project moet ervoor zorgen dat ideeën daadwerkelijk worden uitgevoerd. Een initiatief dat zich niet alleen richt op Noordwijk aan Zee en Noordwijk Binnen, maar ook op Noordwijkerhout en de buitengebieden.

Vandaag besteld, morgen in huis. Het is een slogan waarmee veel internetbedrijven de klant proberen te paaien. Winkels in dorpen en steden merken de gevolgen. ,,Loyaliteit naar een ondernemer bestaat niet meer. Via internet zijn nu alle winkels ter wereld te bekijken. De prijs van een artikel zorgt daarbij voor het onderscheid’’, zegt Wouter van der Leij.

De adviseur is met zijn bedrijf Blue Ocean Company nauw betrokken bij het vinden van een Noordwijks antwoord op dat vraagstuk. De klant is daarbij nog steeds koning. ,,Ga als ondernemer niet proberen zelf het winnende antwoord te verzinnen, maar vraag juist aan de klant wat die wil.’’

Gedrag

In de strijd om de consument moet een winkelgebied attractief zijn. Lukt dat dan komen de transacties vanzelf wel. ,,Het gedrag van de klant is anders geworden. Je moet iets te bieden hebben, willen de mensen naar jouw centrum komen. Het moet er gezellig en aantrekkelijk zijn’’, zegt Maarten van den Berg, die als eigenaar van een schoenenzaak in de Hoofdstraat deel uitmaakt van de stuurgroep ’Retail Lab Nieuw Noordwijk’.

De fusie van Noordwijk en Noordwijkerhout per 1 januari van dit jaar lijkt een uitgelezen moment om het aanbod van de kernen eens goed tegen het licht te houden. Van der Leij: ,,Waar sta je nou voor, wat voor gemeente willen we zijn en wat is ons DNA.’’ Maar vooral ook: wat zijn de concrete problemen waar de middenstanders op stuiten en wat kunnen vastgoedeigenaren en gemeente doen om het ondernemersklimaat te verbeteren? Van der Leij en Van den Berg zijn dan ook blij dat alle partijen in het ’Retail Lab’ participeren.

Speedbootjes

Om te kunnen doorgronden wat nou wel en niet aanslaat bij een klant, worden er het komende jaar minimaal drie proefprojecten opgezet. ,,In een leeg pand kun je testen doen met nieuwe concepten. Dat kan snel gebeuren, want het vastgoed zit immers ook aan tafel.’’ Van der Leij typeert de experimenten met ideeën van klanten als speedbootjes. Vaartuigen die naar zijn mening veel beter functioneren dan een olietanker, ofwel een door de gezamenlijke ondernemers bedacht concept.

Een mooi voorbeeld van aansluiten bij de wens van de consument vindt Van der Leij het elektronicabedrijf Coolblue. ,,Hun visie was online, online en nog eens online. Maar voordat een klant een artikel koopt wil die toch eerst uitleg hebben, een gezicht zien. Gevolg: de ene na de andere fysieke winkel werd geopend. Maar ook dan is online leidend. Je komt binnen en tikt bij een paal een zoekwoord in en de specialist voor dat ene artikel meldt zich dan bij jou.’’

Veel dichter bij huis roemt hij boekhandel Van der Meer, waar de klant het gevoel heeft een huiskamer binnen te wandelen en Poush. ,,Dat is een pop-up winkel met allemaal kraampjes van verschillende ondernemers.’’

Parkeren

Waar ondernemers de komende tijd gaan experimenteren met verschillende door de consument aangedragen winkelconcepten, daar is de hulp van gemeente en pandeigenaren onontbeerlijk. Noordwijk aan Zee, Noordwijk Binnen en Noordwijkerhout hebben met strand, duinen, horeca en historische dorpskernen al natuurlijke trekkers in huis. Toch zijn er nog genoeg zaken die om aandacht vragen. ,,Het parkeren is hier echt een issue’’, weet Van den Berg. Bereikbaarheid van de winkels is nu eenmaal belangrijk, en in met name Noordwijk aan Zee is er een gebrek aan parkeerterreinen.

Daarnaast kan de gemeente volgens Van den Berg ertoe bijdragen dat er voldoende variatie is in het winkelaanbod en de winkels zich vooral concentreren in de koopcentra. Van der Leij: ,,De gemeente kan ook aangeven welk karakter het beste past bij een gebied. De Hoofdstraat in Noordwijk aan Zee zou je kunnen inrichten voor luxe shopping, de Kerkstraat zou zich kunnen toeleggen op dagelijkse boodschappen, terwijl Noordwijkerhout een mix van dat alles kan bieden.’’

Huurprijzen

Pandeigenaren spelen weer een andere rol. Recent is politiek geopperd dat zij maar de huurprijzen moeten verlagen om leegstand te voorkomen. Van der Leij vindt dat erg kort door de bocht. ,,Waar wel aan gedacht kan worden, is verlaging van de huurprijs tot de daadwerkelijk kostprijs. In ruil daarvoor zou de pandeigenaar mee kunnen delen in de winst van de huurder.’’ Vastgoedbedrijven hebben er volgens hem niets aan als een winkelier het niet meer kan bolwerken. ,,Want wat denk je dat leegstand kost.’’

Van der Leij denkt dat zijn bedrijf een belangrijke rol kan spelen bij alle veranderingen op het gebied van retail. Hij omschrijft zijn Blue Ocean Company als een werkplaats voor innovatie, verandering en transformatie. Aan goede ideeën is geen gebrek, alleen ontbreekt het ondernemers vaak aan tijd en geld om die om te zetten in een winkelconcept. ,,Hoe zorg je ervoor dat een goed idee ook echt gaat werken en hoe borg je dat binnen jouw bedrijf. Dat proces faciliteren wij.’’

Daarbij gaat het niet alleen om de proefprojecten. Van der Leij: ,,Er is ook een online platform, zeg maar een soort intranet waarbij de deelnemers plannen en kennis met elkaar kunnen delen. Zo worden cursussen aangeboden over wat je bijvoorbeeld als ondernemer over sociale media moet weten.’’

De adviseur heeft vertrouwen in het ’Lab’. ,,Noordwijk is vooruitstrevend. Ze proberen hier veel.’’

Meer nieuws uit Leiden