Recensie: Wel de muziek, niet de emoties van George Michael

Jordan Roy.

Jordan Roy.© Foto Mark van Velsen

Theo de With
Leiden

De tribute-concerten buitelen de laatste tijd over elkaar heen in Leiden. Aretha Franklin (Stadsgehoorzaal), Prince (Scheltema) en Michael Jackson (Gebr. de Nobel) zijn recent muzikaal opnieuw onder de aandacht gebracht. Afgelopen zaterdag was George Michael aan de beurt.

De Rotterdamse zanger Jordan Roy waagt zich aan het repertoire van de Britse superster, die in 2016 met Kerstmis overleed. Hij doet dat met verve, al blijkt de Leidse Stadsgehoorzaal een maatje te groot voor hem. Elders in het land speelt hij in kleinere theaters. Dat komt de sfeer ongetwijfeld ten goede, want als een zaal slechts voor een derde gevuld is, sta je als artiest al met 1-0 achter. Het enthousiasme van Jordan Roy lijdt er niet onder. Met zijn tomeloze energie weet hij het publiek in te pakken.

Voordat het doek opgaat, klinkt met gezwollen stem: ’Weet u nog welke moves u maakte toen ’Faith’ op nummer één stond of wie u verleidde met ’I want your sex’?’ Het is illustratief voor de grootse aanpak waarvoor Jordan Roy heeft gekozen. Hij heeft zich omringd met vier muzikanten en twee backing vocals. Ze krijgen bijna allemaal een eigen moment om te schitteren. Een van de achtergrondzangeressen mag bijvoorbeeld het duet ’I knew you were waiting’ met hem zingen en de Italiaanse gitarist uit de band mag op de voorgrond tokkelen bij het nummer ’Jesus to a child’.

Daarnaast laat hij nog twee gastartiesten opdraven voor de andere iconische duetten uit de rijke carrière van George Michael: ’As’ met Mary J. Blige en ’Don’t let the sun go down on me’ met Elton John. Het worden absoluut vocale hoogstandjes, want zingen kunnen ze allemaal uitstekend. Al mis ik de warme ondertoon van George Michaels stem.

Tussen de liedjes door vertelt Jordan Roy over het leven van zijn idool. Hoe hij doorbrak met het duo Wham, hoe hij zijn grote liefde Anselmo ontmoette, hoe die later overleed aan aids en hoe George Michael publiekelijk uit de kast moest komen na de arrestatie wegens ontuchtige handelingen in een openbaar toilet.

Het knappe van Michael was dat hij elke ervaring in een liedje verwerkte. ’Jesus to a child’ gaat over de dood van Anselmo en zijn arrestatie verwerkte hij in het nummer ’Outside’, waarbij hij in de bijbehorende pikante videoclip de draak met zichzelf stak.

Die gelaagdheid ontbreekt als Jordan Roy op het podium staat. Hoe perfect zijn vocalen en zijn danspasjes ook zijn; de emotie erachter is altijd belangrijker.

’Freedom’, een eerbetoon aan George Michael door Jordan Roy. Gezien: 12-1, Stadsgehoorzaal, Leiden. Nog te zien in o.a. Amstelveen (14/2) en Hoofddorp (15/3). www.jordanroy.com

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.