Leidse maakt theatersolo over relatie met vluchteling

Renée van Beek in Theater Ins Blau, waar haar voorstelling vrijdag in première gaat.
© Foto Hielco Kuipers
Leiden

Op het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis in 2015 stak Renée van Beek de helpende hand toe in de noodopvang aan de Wassenaarseweg in Leiden. Ze werd verliefd op een Afghaanse asielzoeker, kreeg een relatie met hem en raakte onbedoeld zwanger. Over deze turbulente tijd maakte ze de voorstelling ’Hosseini’, die morgen in première gaat in Theater Ins Blau in Leiden.

,,Mijn zus ging Nederlandse les aan vluchtelingen geven’’, vertelt de Leidse theatermaakster. ,,Uit pure nieuwsgierigheid ben ik meegegaan. Een groep Afghaanse jongemannen kwam elke week gemotiveerd naar de les. Voor lesgeven bleek ik geen talent te hebben. Ik ondernam liever activiteiten buiten de deur. Ik ging met ze naar het strand of een museum.’’

De meeste Syrische vluchtelingen kregen vrij snel een verblijfsstatus. Voor de Afghanen liep het anders. Hun vaderland werd bestempeld als veilig en dus mochten zij niet blijven in Nederland. ,,Op het moment dat mijn vriend Ayoub hoorde dat hij uitgeprocedeerd was, kwam ik erachter dat ik zwanger was. We waren heel erg verliefd, maar dit was niet helemaal de bedoeling.’’

Buitenwereld

Toch besloot Renée van Beek de baby te houden. ,,Het was een heel rare situatie. Wij waren net bij elkaar. Ik woonde drie hoog achter in de Steenstraat en was absoluut niet in staat om Ayoub te onderhouden. De buitenwereld keek wel gek op van mijn keuze. Mijn moeder zei: ik wou dat God ingreep. Waarop mijn vader antwoordde: misschien heeft God wel ingegrepen. En zo denk ik zelf ook; het kan geen toeval zijn dat ik zwanger raakte.’’

Ayoub vond onderdak bij de Stichting Uitgeprocedeerde Vluchtelingen (STUV), die bed, bad en brood biedt aan mensen in zijn situatie. ,,Hij komt uit een ontwikkeld en rijk deel van Afghanistan’’, legt Van Beek uit. ,,Zijn familie handelde in goud, maar werd afgeperst door de maffia. Zijn moeder en neef zijn vermoord. Iedereen liep gevaar. Ayoub is eerst ondergedoken en daarna naar Nederland gevlucht.’’

Op 25 september 2017 werd hun zoon Kees Ilias geboren. Vader Ayoub was nog illegaal in Nederland en kon zijn zoon dus niet erkennen. ,,Hij moest onder de radar leven. Niet opvallen, niet door rood licht rijden, conflicten vermijden; alles om maar niet in aanraking met de politie te komen. Hij zou worden opgepakt en het land uitgezet.’’

Gehonoreerd

Zo ver is het nooit gekomen. Een tweede asielaanvraag werd wel gehonoreerd. Sinds maart 2018 weet Ayoub dat hij in Nederland mag blijven. ,,Dat was voor mij het moment dat ik ons verhaal naar buiten wilde brengen. Mijn mond is de afgelopen jaren soms opengevallen van verbazing over hoe wij met vluchtelingen omgaan. Nederland lijkt een keurig aangeharkt land, maar als je het gordijn wegschuift, blijkt het steeds kouder en killer te worden. De menselijke maat lijkt verdwenen.’’

Renée van Beek wilde haar solovoorstelling niet in de vorm van een aanklacht gieten. ,,Dan wordt het een politiek pamflet; dat wilde ik juist niet. Het is niet mijn bedoeling om een trap na te geven aan de politiek of de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Het verhaal spreekt voor zich. Er is in korte tijd zoveel gebeurd in zijn en mijn leven: het vluchten, de opvang, onze liefde, de illegaliteit en natuurlijk de baby.’’

Ze hoopt dat het publiek na haar voorstelling anders gaat kijken naar uitgeprocedeerde vluchtelingen. ,,In elk geval met open blik.’’ De afloop van hun verhaal heeft ze niet in de voorstelling verwerkt. ,,Daar gaat het niet om. Maar in het kort: ik woon met ons kind in de Kooi en Ayoub heeft een eigen huisje, maar we houden nog steeds ontzettend veel van elkaar.’’

Voorstelling: ’Hosseini’ door Renée van Beek, donderdag 17 januari (try-out) en vrijdag 18 januari (première), 20.30 uur, Theater Ins Blau, Haagweg 6, Leiden, reserveren: www.theaterinsblau.nl

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.