Premium

Niet stampen, maar gewoon onthouden op ’Bona’ Roelofarendsveen

Niet stampen, maar gewoon onthouden op ’Bona’ Roelofarendsveen
Geheugentrainer Dr. Boris Konrad inspireert het Bonaventuracollege in Roelofarendsveen.
© Foto Hielco Kuipers
Roelofarendsveen

Woorden en jaartallen stampen. Het lijkt er bij te horen op de middelbare school. Op het Bonaventuracollege in Roelofarendsveen weten de brugklassers sinds deze maandag de elfde februari dat je ook heel anders kunt leren. Met blijvend resultaat.

Voor dat inzicht tekende Boris Konrad, hersenwetenschapper en meervoudig wereldkampioen onthouden. Met zijn workshop maakte hij al direct een onuitwisbare indruk. Want wat bleek hij te kunnen, nadat een brugklasser een kaartspel vakkundig door elkaar had gehusseld en hij alles twee keer bekeek? Uit het blote hoofd noemde hij feilloos op in welke volgorde hij de 52 kaarten voorgeschoteld had gekregen.

Het leverde veel ’tjonge jonges’ op en het nodige gesis. „Dit is niet gezond”, mompelde een enkeling zelfs. Konrad wilde daar niets van weten. Want, zo benadrukte hij, hij was vroeger helemaal niet zo goed in het onthouden van dingen. Integendeel: een jaar voor zijn eindexamen voelde hij dat hij, wanneer hij zijn geheugen niet zou versterken, hij nooit zou slagen.

’Geheugensport’ bleek het wondermiddel: hij had er al snel lol in, slaagde met vlag en wimpel en was niet veel later wereldkampioen. Met andere woorden: iedereen kan het leren. Je moet alleen weten hoe je de verbindingen in je hersenen extra sterk en snel maakt - als snelwegen. En vol enthousiasme nam hij de leerlingen bij de hand, ook om in het schoolgebouw dertig plekken te vinden waar je de dingen die je moet onthouden aan kunt koppelen.

De Griekse politicus en dichter Simonides had die kunst zo’n vijfhonderd jaar voor Christus bij toeval ontdekt. Kort nadat een aardbeving het gebouw had verwoest waarin hij zojuist een feestrede had gehouden, wist hij nog precies hoeveel mensen aan welke tafeltjes hadden gezeten. Het hielp hulpdiensten bij het zoeken en zelf had hij er profijt van tijdens toekomstige speeches.

Bij het ’Bona’ zag niet iedere brugklasser meteen hoe hij items als een toneelgordijn, trap en frisdrankautomaat het beste zal koppelen aan de te onthouden stof. Volgens doctor Konrad moet je vooral kijken wat werkt. Bij hem werken ’gekke beelden’. Neem het onregelmatige Engelse werkwoord cut. Het geeft hem - ook omdat dat een beetje als kat klinkt - beelden van een kat die thuis het voer snijdt. ,,En natuurlijk hoef je niet alles zo te doen, alleen de dingen waar je moeite mee hebt.’’

En als je die het eerste half jaar vijf keer hebt herhaald, met steeds grotere tussenpozen, blijven ze bij je. Het is dus nog niet direct te zeggen of de onregelmatige Engelse werkwoorden, die deze week al worden verhoord op school, er dan al in zullen zitten. Net als de geschiedkundige begrippen als leenstelsel en adel die de school eveneens had ingebracht voor de workshop.

Maar het begin is er zeker. Zo wist een enkeling te beredeneren waarom het woord adel goed past bij de grote poster van de eigen school: ,,Een van de kinderen heeft Distriktkleding aan. En die is heel duur.’’

En de aanwezige leraren deden net zo hard mee. Zij moeten immers niet alleen de brugklassers verder kunnen helpen, maar ook de rest van de school. Beter leren leren, is nu eenmaal het motto. Van onthouden tot plannen. En met een begin dat je niet snel vergeet: iemand die na één voorstelrondje de namen van 37 van de 38 leerlingen blijkt te weten. Hoe geweldig de anderen dat ook vinden, dr. Konrad baalt dat hij voor Tycho blijkbaar een iets te wild beeld had. Iets met een tijger.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.