Premium

Minder geboorten in Leidse regio door hoge huizenprijs

Minder geboorten in Leidse regio door hoge huizenprijs
Leiden

Het aantal geboorten in de Leidse regio bereikte met 1839 levendgeboren kinderen in 2018 een dieptepunt. Sinds 2003 is het aantal nieuwgeboren baby’s in Leiden en Leiderdorp gestaag gedaald. In Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude was dat ook het geval, maar daar registreerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in de afgelopen vijftien jaar soms nog weleens een plusje.

Bijzonder hoogleraar sociale demografie Jan Latten van de Universiteit van Amsterdam ziet een duidelijke omgekeerde relatie tussen de huizenprijs en de komst van het eerste kind. Een krappe woningmarkt, zegt hij, ’is anticonceptie voor millennials’. In Leiden verwisselde een gemiddeld rijtjeshuis eind vorig jaar voor 375.000 euro van eigenaar, een absoluut record.

Hoe duurder de huizen, hoe langer de aanstaande ouders moeten sparen voordat zij genoeg geld hebben voor een eengezinswoning. Jonge huizenkopers kunnen immers nieuwe keukens en badkamers, advies-, notaris- en aankoopkosten niet meer financieren uit hun hypotheek.

Het kost ze bovendien meer moeite om die kosten bijeen te sprokkelen. Sparen is moeilijk als inkomens snel wisselen. Nog maar de helft van de 28-jarigen heeft op dit moment een vaste baan. ’Inkomensonzekerheid’ noemt het demografisch onderzoeksinstituut NIDI een belangrijke reden om het kopen van een huis en het krijgen van kinderen uit te stellen.

Doordat twintigers met een kinderwens lang moeten sparen voor een huis, hebben ze volgens de Vereniging Eigen Huis steeds vaker de neiging om meteen een eengezinswoning te kopen, en geen appartement. 70 procent van de eerstehuizenkopers doet dat nu, maar ze zijn tegen die tijd dan gemiddeld al 32. Het moederschap wordt daardoor uitgesteld.

Het probleem speelt trouwens ook op de sociale huurmarkt, waar lange wachtlijsten óók leiden tot uitstel bij het krijgen van kinderen.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.