Premium

Boortunnels naar eiland met luchthaven in Noordzee

Boortunnels naar eiland met luchthaven in Noordzee
Schiphol

Drie boortunnels van 33 kilometer vanaf Schiphol naar een eiland voor de kust, kunnen voor een snelle en betrouwbare verbinding met een luchthaven op zee zorgen. Die zeeluchthaven kan het beste voor de kust tussen Zandvoort en Noordwijk komen en wel binnen de twaalf mijlzone (22 kilometer).

Daarmee wijst het onderzoeksbureau PosadMaxwan het plan voor een luchthaven op zeven kilometer voor de kust van Wijk aan Zee af. Met dat plan waren enkele bewonersgroepen gekomen.

Het voordeel van dat plan is dat over een dijk een spoorlijn kan komen, die langs Tata Steel gaat en naast de A9 naar Schiphol loopt.

„De overheersende vliegrichting is NO-ZW vanwege de winden. Dat betekent dat de toestellen niet alleen aanvliegen en uitvliegen in noordelijke en zuidelijke richting, maar ook over de provincie Noord-Holland. Dat heeft gevolgen voor de leefomgeving in Noord-Holland”, waarschuwen de onderzoekers die in opdracht van de minister deze quick scan hebben uitgevoerd.

Daarom hebben zij de voorkeur voor een eiland verder op zee, maar nog wel binnen de twaalf mijlszone. Dan is de geluidsoverlast veel minder, al is zo’n luchthaven wel dag en nacht zichtbaar vanaf het strand. Indertijd voerden de kustgemeenten al tevergeefs actie tegen nieuwe windmolenparken.

Dat zou voor landschapsvervuiling zorgen waardoor toeristen de kust zouden gaan mijden. Dat die windparken de komende jaren worden aangelegd, is volgens de onderzoekers nog wel een probleem. Wanneer tussen 2040 en 2050 een luchthaven op zee klaar zou kunnen zijn, vormen die windmolens wel een gevaar voor de vliegtuigen. De windmolens zullen dan moeten verplaatst of gesloopt.

Boren

In eerdere plannen voor een luchthaven voor de kust van Noordwijk, was de verbinding met Schiphol het probleem. Dwars door de duinen en gemeenten graven, was wel erg bezwaarlijk. Maar de boortunneltechniek is inmiddels zo ver dat een 33 kilometer lange tunnel kan worden geboord, met een toerit van 750 meter.

Om de vele passagiers, werknemers en vracht tussen het eiland en Schiphol te kunnen vervoeren, zijn drie boortunnels nodig. In totaal zes sporen. Met dubbeldekstreinen voor 9000 passagiers zijn reizigers en werknemers binnen vijftien minuten vanaf de terminals, die op Schiphol blijven, op het eiland. Misschien dat in de toekomst een hyperloop mogelijk is, maar deze buizentreinen rijden nog nergens.

Alleen al de boortunnel gaan tussen de 18 en 22 miljard euro kosten. Het eiland zelf komt op 7,5 meter boven zeeniveau, met een zeewering tot twaalf meter boven zeeniveau. Daarmee is het eiland meteen bestand tegen de toekomstige stijging van de zeespiegel.

De totale kosten schat het bureau op 33 tot 46 miljard euro (eerdere schattingen kwamen op 28 miljard). Dat is nog zonder de sloopkosten van de huidige startbanen. Daar staat tegenover dat op de plek van de banen woningen kunnen komen, maar die baten heeft het bureau niet berekend. VNO-CNW deed dat onlangs wel en kwam uit op 13 tot 17 miljard euro.

Bezwaren

De onderzoekers denken dat een luchthaven in zee tussen 2040 en 2050 klaar is, gezien de lange besluitvorming en bezwaarprocedures. Op zee kan de luchtvaart wel verdubbelen naar één miljoen vluchten en 181 miljoen passagiers. Het onderzoeksbureau ziet ook veel beren op de weg.

Hoe gaat de luchtvaart zich ontwikkelen en blijft Schiphol nog wel een overstapluchthaven? En tasten de boortunnels het drinkwaterwingebied in de duinen niet aan? Behalve de vele windmolenparken, is ook het volle Britse luchtruim een probleem. En tot slot: „Dergelijke grootschalige projecten lopen in tijd en geld altijd uit.”

Na de zomer zal uit de Luchtvaartnota moeten blijken of de minister een luchthaven in zee verder laat uitwerken of dat het plan voor de zoveelste keer in een bureaulade verdwijnt.

Bewoners

„Wanneer de luchtvaart in Nederland zou moeten groeien, dan ontkom je er niet aan om de luchthaven naar de zee te verplaatsen. Want op het huidige Schiphol is verdere groei niet mogelijk.”

In dat opzicht zijn de bewonersgroepen rond de luchthaven voor een verplaatsing naar zee. „Eigenlijk had dat besluit al twintig jaar geleden genomen moeten worden. Schiphol ligt nu eenmaal verkeerd, met die miljoen woningen er omheen”, benadrukt woordvoerder Matt Poelmans.

„De onderzoekers die de quick scan hebben uitgevoerd, leggen in hun rapport wel erg de nadruk op de hoge kosten en bezwaren tegen het plan. De baten worden niet eens genoemd. Als je niet wil, verzin je van alles en nog wat. Dat je zo’n eiland kan zien vanaf het strand: is zichtbaar erger dan hoorbaar?”

Werkgeversorganisatie VNO-NCW bepleitte vorige week nog een snelle aanleg. Niet pas tussen 2040 en 2050, maar al binnen tien tot vijftien jaar via een Schipholwet.

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.