Tijdlijn Turkish Airlines: hoe gebeurde de poldercrash?

Het gecrashte vliegtuig in een weiland bij Schiphol, februari 2009.
© Archieffoto ANP
Schiphol

Het is op 25 februari tien jaar geleden dat vlucht 1951 van Turkish Airlines neerstortte in de polder bij Schiphol. Dat gebeurde voordat het toestel kon landen op de Polderbaan. Negen van de 135 inzittenden kwamen om het leven. Een reconstructie.

Op 25 februari 2009 vertrekt Boeing 737-800, met registratie TC-JGE van Turkish Airlines om 06.23 uur (Nederlandse tijd) vanaf luchthaven Istanbul Atatürk in Turkije. De cockpitbemanning bestaat uit drie personen. Verder zijn er vier cabinebemanningsleden en 128 passagiers aan boord.

Boven Schiphol TMA 1

Boven Almere neemt de gezagvoerder contact op met de naderingsverkeerleiding, Schiphol Approach, en meldt dat het vliegtuig aan het dalen is met een snelheid van 250 knopen. Op dat moment bevindt het vliegtuig zich boven Schiphol TMA 1.

Boven Schiphol CTR

Om 10:24:09 kondigt de gezagvoerder aan dat het localizersignaal is onderschept, dit betekent dat de automatische piloot gebruik kan maken van het pad dat is uitgestippeld. Om 10:24:36 geeft de veiligheidspiloot aan dat de radiohoogtemeter defect is. Ze krijgen kort daarna goedkeuring van luchtverkeersleiding van Schiphol om te landen op 18R. Om het vliegtuig te laten dalen, moet de bemanning een lagere hoogte en een andere modus voor het verticale vluchtpad selecteren. Om 10:25:47, op ongeveer 460 voet boven de grond, wordt de stick shaker geactiveerd.

De laatste minuten

De veiligheidspiloot waarschuwt daarop voor de te lage snelheid. De stick shaker is een automatisch veiligheidssysteem dat de stuurknuppels van de piloten heftig en luidruchtig laat trillen als een vliegtuig te langzaam vliegt en dreigt overtrokken te raken. Hierna verliest een vleugel zijn liftkracht, waardoor het vliegtuig snel zal zakken of vallen. Om 10:26:03 is het einde van de geluidsopname in de cockpit en raakt het vliegveld een akker op een afstand van circa 1,5 kilometer van het begin van baan 18R. Op het einde is de vliegtuigneusstand 22 graden boven de horizon en helt het vliegtuig 10 graden naar links.

Conclusie

Tijdens de nadering van baan 18R geeft het linker radiohoogtemetersysteem een foutieve hoogte van -8 voet aan. Dit is te zien op de linker primary flight display van de gezagvoerder. De rechter primary flight display geeft wel de correcte radiohoogtewaarde aan. Het linker flight display merkt de foutieve hoogte echter als een correcte waarde aan en registreert geen storing.

Het onderzoeksrapport van de Onderzoekraad voor Veiligheid noemt het ongeluk een samenloop van omstandigheden die alleen door onderlinge samenhang tot een ongeval heeft kunnen leiden.

Lees hier meer over de poldercrash van tien jaar geleden.

Research, tekst en illustraties Mieke van Zuijlen

Bron: Rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid ’Neergestort tijdens nadering, Boeing 737-800, nabij Amsterdam Schiphol Airport’ mei 2010.

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.