Recensie: Excelsior excelleert met Elias van Mendelssohn

Recensie: Excelsior excelleert met Elias van Mendelssohn
COV Excelsior.
© Foto Maarten Baanders
Leiderdorp

Onder de bevlogen leiding van Hans van der Toorn heeft christelijke oratoriumvereniging Excelsior zich dit jaar gewaagd aan een groots oratorium: ’Elias’ van Mendelssohn.

Nu is er in de Elias wel een bijzonder grote rol weggelegd voor solisten. En dat is dan ook de reden om meteen Bas Kuijlenburg in de zon te zetten, die Elias indrukwekkend, diep menselijk tot leven roept. Met een stem als een bronzen klok profeteert hij, bidt vol vertrouwen om offervuur uit de hemel, dankt voluit bewogen de goedheid van God als de regen ruisend neerdaalt, toont zijn wanhoop wanneer hij moet vluchten, smeekt hij God hem weg te nemen van de aardbodem. Ronduit geweldig gezongen!

Ook de drie andere solisten hebben zich voorbeeldig ingeleefd in Mendelssohn en zingen met overgave, expressie, met groot gevoel voor drama. Het tweede viertal solisten, als side-kicks, mengen zich integer in het dubbelkwartet. Of als een heldere jongenssopraan, als ein Knabe die eindelijk het eerste wolkje aan de hemel ziet verschijnen (Kitty Jansen).

Op een scherm worden hartveroverende beelden getoond, geschilderd door kinderen van de Willem de Zwijgerschool, zoals Luca’s beeldschone engel bij de treurende Elias in de grot of Suzanne’s regenkolom op de van droogte gespleten aarde.

Het Leiderdorps Kamerorkest en Excelsior worden door Van der Toorn opgetild om maximaal te presteren. In de ouverture en koor I klinkt alles nog een beetje onzeker, wel opruiend, smekend; echter ruimte, akoestiek, hecht samenspel moeten nog worden afgetast. Maar steeds beter raken koor en orkest op dreef, geeft het orkest meer steun, klankkleur en richting, wordt de koorklank beduidend minder brijig. Zoals in het hectisch zich herhalende ’Er spottet unser’, gevolgd door het Grave ’Denn ich der Herr dein Gott’; prachtig uitgebalanceerd, overtuigend mooi.

Ook in dat vurige aanroepen van Baäl, meegesleept door groot koper, pauken en grote strijkers, smeekt Excelsior als een getergd dier: Gib uns Antwort! Van de twee koraalachtige delen heeft het eerste de vorm van een solokwartet dat intens stralend samenkleurt. Het andere voor koor is een absoluut hoogtepunt voor Excelsior, waarin Mendelssohn Brahms lijkt te inspireren voor zijn Requiem. ’Wer bis an das Ende beharrt, der wird selig!’ Excelsior legt hier haar hele ziel en zaligheid in woord en harmonie; homogeen en glansrijk.

Na de stortregen, de aardbeving, het vuur, had de stilte in koor en orkest beduidend zachter mogen suizen, meer als een transparante aanwezigheid. Excelsior revancheert zich met het voluit expressieve slotkoor ’Herr unser Herr, wie herrlich ist dein Namen in allen Landen!’

Mendelssohns ’Elias’ door COV Excelsior o.l.v. Hans van der Toorn met Claudia Patacca en Kitty Jansen (sopraan), Marie Anne Jacobs en Elisa de Toffel (alt), Jan-Willem Schaafsma en Carlos Negrín López (tenor), Bas Kuijlenburg en Wim van Diermen (tenor) en het Leiderdorps Kamerorkest. Gehoord: 23-2, Zalen A4, Leiderdorp.

Meer nieuws uit Leiden

Keuze van de redactie