FNV over hsl-ellende: betere opleiding machinisten

FNV over hsl-ellende: betere opleiding machinisten
De NS treinen die regelmatig stilvallen op de hsl.
© foto ns
Amsterdam

De ellende op de hsl, waar veelvuldig treinen stilvallen, moet worden aangepakt door de opleiding en begeleiding van machinisten te verbeteren.

Dat is een van de voorstellen die FNV Spoor vrijdag doet aan de directie van de NS. In het manifest staan twaalf voorstellen voor de aanpak van de misstanden op de hsl. „Wil NS hier niet over praten, dan sluit ik acties niet uit”, waarschuwt FNV-bestuurder Henri Janssen.

De hogesnelheidslijn van Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar België, is nog steeds een probleemlijn. De internationale treinen van Thalys en Eurostar rijden daar zonder problemen, maar de treinstellen met twee locomotieven die de NS inzet naar Brussel en als pendel tussen Amsterdam en Rotterdam, vallen om de haverklap uit. Behalve met software problemen, heeft dat ook te maken met de overgangen tussen de verschillende stroomsterktes en fouten van machinisten.

Eigen plan

„De eerste nieuwe treinen komen pas eind volgend jaar. Dan verwachten we minder problemen, maar nu zijn ook al oplossingen mogelijk. We hebben machinisten van NS en van de internationale treinen bij elkaar gezet en zij zijn met voorstellen gekomen. Soms simpel voorstellen, waarbij je je afvraagt waarom de NS daar zelf niet mee komt.”

De machinisten geven aan dat ze na de opleiding voor het rijden op de hsl te snel in het diepe worden gegooid. De begeleiding moet beter, net als de hulp bij strandingen van treinen. Tot slot moeten ook de spanningssluizen en op- en afritten worden aangepakt en de software updates worden doorgevoerd.

Meer nieuws uit Metropool

Keuze van de redactie