Nooit meer voor ’n open brug? Deze Leidenaar kan dat misschien wel regelen

Nooit meer voor ’n open brug? Deze Leidenaar kan dat misschien wel regelen
Erik Hoogeboom: ,,Wat je wilt, is weten of een brug binnenkort open zál gaan.’’
© Foto Hielco Kuipers
Leiden

Bliep, biep. Een seintje van de telefoon: over een kwartier gaat de Lammebrug open. Neem de Wilhelminabrug. Dat zou zomaar de nabije toekomst kunnen zijn als het aan Leidenaar Erik Hoogeboom ligt. Hij houdt al jaren massa’s brugopeningen bij.

Verslaggever en fotograaf zijn allebei te laat. Ruim te laat. Het verkeer staat op deze regenachtige donderdagochtend weer eens muurvast. Vanachter het stuur de vast weer openstaande Lammebrug vervloekend maar een verontschuldigend appje naar Hoogeboom, die bij koffiehuis Kanaalzicht zit te wachten. Hij is mooi op tijd, want hij weet alles van bijna iedere brug in Noord- en Zuid-Holland. Op zijn site brugopen.nl is steeds te zien welke open zijn, en via Twitter laat de 41-jarige Leidse softwareprogrammeur voor een stuk of twintig bruggen ook al vier jaar automatisch tweets uitgaan als ze in beweging zijn. Sommige hebben een trouwe schare volgers.

Maar in dit geval was het de Lammebrug helemaal niet, vertelt hij als we eindelijk aan de koffie zitten. Hij is op dat moment zelfs al 15 uur lang niet open geweest. De ruim een half uur durende file op de Churchilllaan komt vermoedelijk gewoon omdat maar weinigen in dit waterkoude weer standvastig genoeg zijn om de fiets te pakken. ,,Het was een van de dingen die mij ook verbaasde nadat ik hiermee begon: de Lammebrug gaat eigenlijk helemaal niet zo vaak open’’, zegt Hoogeboom. ,,Ik dacht dat ook altijd als ik hier op weg naar mijn werk weer eens in de file stond. Bij de Spijkenisserbrug is het veel erger. Die brug heeft ook iets van zeshonderd volgers. Ze kunnen daar alleen zó snel van het eiland af, dus daar lééft het echt.’’

Voorspellen

Het zijn dit soort ontdekkingen die het leuk maken voor Hoogeboom. Het bruggenproject is echt zijn hobby. ,,De een verzamelt munten, een ander postzegels... ik verzamel data.’’ En niet alleen van bruggen, hij heeft ook een parkeergarageproject (parkeerdrukte.nl) waarmee hij al verder is. Uit de openbare data die daarvoor beschikbaar is, kan hij betrouwbare gegevens halen over de bezettingsgraad. ,,Je kunt niet alleen zien waar plek is, maar door de historische data ook in welke garage de komende twee uur plek gáát zijn.’’ Leidenaars moeten wat dat betreft nog een tijdje wachten: ,,Het systeem doet het hier al een jaar of vijf niet. Ik geloof dat ze ermee wachten tot de Garenmarktgarage af is. Ik tel de dagen af!’’

Hij kijkt op zijn telefoon en concludeert dat we naar buiten moeten als we een open brug op de foto willen. De Maria Cornelia en de Watergeus komen eraan. .

Van schepen weet Hoogeboom inmiddels ook al vrij veel, maar hij wil meer. Net als bij de garages wil hij weggebruikers núttige informatie kunnen bieden. Ze kunnen op de bruggensite dan wel instellen dat ze van hun telefoon een seintje willen krijgen als een bepaalde brug open is, maar ja. Wat heb je eraan? ,,Bij de meeste bruggen gaat het gewoon te snel. Alleen bij een grote als de Lammebrug etteren de gevolgen nog wel even na. Wat je wilt, is weten of een brug binnenkort open zál gaan. Ik wil dat kunnen voorspellen met een nauwkeurigheid van minstens tien minuten van tevoren.’’

Dat is gecompliceerd en dus een leuke uitdaging voor de Leidenaar. ,,Beroepsvaart heeft verplichte software waarmee je ziet waar een schip is, maar wat als een schip afslaat, helemaal niet naar een brug toegaat?’’ Hoogeboom werkt daarom nu ook aan een waterwegenkaart voor heel Zuid-Holland. ,,Ik wil zien waar al die schepen terechtkomen, hoe vaak ze waarheen varen. Als ik daar inzicht in kan krijgen, kun je gaan voorspellen naar welke bruggen een bepaald schip zal gaan. Daarmee kun je inzicht bieden. En als zoiets dan leidt tot verschuivingen in verkeersstromen. Ja, dat zou leuk zijn. Dan draag je echt optimaal bij.’’

Dit artikel kwam mede tot stand door project ’Twittertap’, dat gefinancierd wordt door het Leids Mediafonds.

Meer nieuws uit Leiden