Verstrekkende plannen voor Leidse Schipholweg landen zacht

Leiden

De eigenaren van de verschillende kantoorgebouwen langs de Schipholweg mogen daarvoor in de plaats aanzienlijk grotere woon- en werkcomplexen laten verrijzen. Maar de gemeente ziet er wel op toe dat er niet opnieuw een architectonische kakofonie ontstaat zoals nu het geval is. Bovendien moeten er aanzienlijk meer bomen komen en mag de achterliggende Maredijkbuurt er niet onder lijden.

Dat was de boodschap die vertegenwoordigers van de gemeente en stedenbouwkundig bureau PosadMaxwan woensdagmiddag presenteerden. ,,Ik geef toe dat sprake is van een zekere paradox’’, aldus presentator Emile Revier. ,,Er mag meer worden gebouwd en toch willen we er een betere buurt van maken.’’

Het idee voor de substantiële veranderingen in het gebied is afkomstig van Business Platform Schipholweg, een club van bedrijven en pandeigenaren langs die verkeersader. Zij zagen de leegstand in de kantoorgebouwen groeien en vroegen vorig jaar aan de gemeente of ze een paar etages met woningen mochten bouwen bovenop de kantoren. Ook werd Leiden gevraagd of de Schipholweg niet wat aantrekkelijker gemaakt kon worden, met een parkje, winkels en wat horeca. Dat kon dan door de huidige tunnel bij het station helemaal door te trekken naar de Willem de Zwijgerlaan. Waardoor daar bovenop ruimte voor ’wat leuks’ ontstond.

Dat tunnelplan is waarschijnlijk iets te futuristisch en bovendien peperduur, bevestigde ook de aanwezige bouwwethouder Fleur Spijker (D66). Maar als het gaat om het veranderen van de kantoorpanden, dan krijgen de eigenaren veel meer armslag dan ze hadden durven dromen. Als ze de auto’s en fietsen maar inpandig weten weg te werken en op de daken en gevels plek houden voor groen, mogen ze op sommige punten zelfs tot 70 meter hoog bouwen. En enkele eigenaren hebben al aangekondigd dat te gaan doen ook, bevestigde Revier.

Kortom, er ontstaat een nog hogere muur langs de toch al afgesloten Maredijkbuurt. ,,Hoe denken jullie de buurt leefbaar te houden?’’, vroeg daarom ook een bewoner tijdens de presentatie. Daar gaat de gemeente op toezien, werd beloofd. Volgens Revier is berekend dat er geen extra schaduwwerking optreedt, geen sluipverkeer ontstaat en er meer gestructureerde parkjes komen in ’het ondoordringbare groen’ dat nu nog langs de Marislaan woekert.

Kritische opmerkingen kwamen er wel vanuit de Maredijkbuurt, bijvoorbeeld over de voorgestelde afsluiting van de Parmentierweg voor autoverkeer.

Maar alle vertegenwoordigers van de gemeente bleven erop hameren: het is nog maar een concept waar zelfs de gemeenteraad nog niet van weet dus er kan nog van alles veranderen.

Meer nieuws uit Leiden