Verkeersproject door Leidse binnenstad wordt anders te duur: Gouden Balbrug blijft vlakke duiker

© Archieffoto: Hielco Kuipers

Loman Leefmans
Leiden

De Gouden Balbrug wordt niet opgehoogd, zo heeft het stadsbestuur besloten. De 3,5 miljoen euro die het project kost, op de plek waar Langegracht en Lammermarkt in elkaar overgaan is de voornaamste hindernis. ,,En het kan voor vertraging van de Centrumroute zorgen’’, aldus GroenLinks-wethouder Martine Leewis.

Die route loopt vanaf de Jan van Houtbrug - via Hooigracht en Langegracht - naar het station. Het deel bij Van Houtbrug en Plantsoen is inmiddels opgeknapt, de rest volgt nog. Daarbij kampt de gemeente met tegenslag. Aanbestedingen pakken duurder uit dan geraamd en bouwkosten stijgen. Met als gevolg dat het project volgens schattingen niet 25 maar 29 miljoen euro kost.

,,Daarom is goed gezocht naar wat goedkoper kon’’, aldus Leewis. Die werden onder meer gevonden in minder prijzige kolken en voordelige straatstenen. En de dure verplaatsing van bomen in de middenberm van de Langegracht is geschrapt.

Toch was daarmee het tekort van vier miljoen nog niet gedekt. ,,En toen kwamen we uit op de Gouden Balbrug’’, aldus Leewis. De brug is nu een duiker over de Korte Mare. Door hem op te hogen zou een nieuwe doorvaart ontstaan tussen Rijnsburgersingel en de binnenstad. Het Waterambacht was daar een groot voorstander van.

Enkele omwonenden vreesden overlast bij regen, het gehandicaptenplatform zag op tegen een nieuwe horde en de fracties van SP en CDA vonden het veel te duur, voor een paar pleziervaartuigen. Zij krijgen allemaal hun zin: de brug blijft een vlakke dam.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.