Premium

Haarlemmerstraat is ’zoveel meer dan lange rij winkels’

Haarlemmerstraat is ’zoveel meer dan lange rij winkels’
De gevels van de panden op de Haarlemmerstraat waar op de begane grond winkels huizen.
Leiden

Een kilometer koopplezier. Dat was de slogan waarmee de Leidse Haarlemmerstraat zichzelf jarenlang aanprees. ,,Maar er is zoveel meer te zien dan een lange verzameling aan winkels’’, weet stadshistoricus Cor Smit. Daarom werkte hij mee aan de uitgifte van een folder waarin een hoop bijzonderheden zijn opgenomen. ,,Wist je bijvoorbeeld dat de naam Haarlemmerstraat pas vanaf de 19de eeuw opduikt?’’, geeft Smit als voorbeeld. ,,Daarvoor heette het Marendorp.’’

Lichtreclames, uithangborden, schreeuwerige letters en een kakofonie aan kleuren. De Leidse Haarlemmerstraat onderscheidde zich alleen in lengte van winkelstraten in andere steden. Door toedoen van Leidenaars als Cor Smit en organisaties als Erfgoed Leiden en de Historische Vereniging Oud Leiden, groeide begin deze eeuw het historisch besef in overheidskringen. Want reed er niet ooit een tram, was er niet ooit een brouwerij en stond er niet ooit een zwembad?

Vanwege de hernieuwde interesse voor de lokale geschiedenis - en zeker ook door de economische voordelen daarvan - besloot de gemeente een paar jaar geleden om de benodigde opknapbeurt van grote delen van de binnenstad uit te voeren met oog voor de plaatselijke historie. Klinkers vervingen asfalt, lichtbakken werden verboden en straatlantaarns kregen een antiek uiterlijk.

Aan het einde van die omvangrijke operatie ontstond het idee om de oude Haarlemmerstraat niet alleen in uiterlijk herkenbaar te maken, maar ook op papier. GroenLinks-raadslid Walter van Peijpe was de geestelijk vader van dat project, de winkeliers zagen het zitten en Cor Smit en Monique Roscher van Erfgoed Leiden voerden het uit. Smit is en blijft enthousiast. ,,Als je goed bóven de winkels kijkt, dat zie je allerlei bouwstijlen uit verschillende tijden. En er zitten twee hofjes en een prachtige kerk.’’

Al die verschillende hoogtepunten zijn opgenomen in een wandelroute en -folder. Deze week ontvangen de winkeliers ze om aan klanten en relaties uit te delen. In de aankondiging staat: ’Met in woord en beeld aandacht voor de architectuur van de verschillende perioden, de gevels, historische gebeurtenissen, leuke verhalen van winkels en of bewoners, de blauwe tram en het zwembad’.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.