Premium

’Totaalbeleving’ moet de redding van winkels worden: Leiden zet in op het complete dagje uit

’Totaalbeleving’ moet de redding van winkels worden: Leiden zet in op het complete dagje uit
© Archieffoto Hielco Kuipers
Leiden

’Totaalbeleving’ moet het afkalvende winkelbestand in de Leidse binnenstad redden. Burgemeester en wethouders hebben deze week besloten hoe ze daarvoor willen gaan zorgen en trekken daar 250.000 euro voor uit.

Het gaat om het actieplan bij de winkelnota die de gemeente eind 2017 maakte. Daaruit bleek dat de beste kans voor centrumwinkeliers om het winkelend publiek terug te winnen, ligt in de combinatie van winkelen met andere activiteiten en bestemmingen.

Het aantal klanten dat alléén om wat te kopen naar het centrum komt, neemt al tijden af. ,,De trend is dat steeds meer consumenten naar een (binnen-)stad komen voor een totaalbeleving [...] Ze willen er een dagje uit van maken’’, staat in het nu gemaakte uitvoeringsprogramma.

Het is niet de eerste keer dat de gemeente probeert aan te haken bij deze trend. Wisselende stadsbesturen poogden dat de afgelopen twintig jaar met enige regelmaat. De nieuwe winkelnota kwam zelfs tot stand in het jaar waarin Leiden de titel ’Beste binnenstad van Nederland’ zou behalen. Tenminste, dat had een eerder college van B en W zich voorgenomen. Het lukte niet.

Met het nieuwe actieprogramma blaast het huidige college die ambitie nieuw leven in. Onder meer wordt een ’aanjaagteam’ opgezet dat samen met winkeliers, de vastgoedsector, horeca en culturele instellingen aan de slag gaat met de gewenste ’totaalbeleving’.

Retaildeskundige Rupert Parker Brady is aangetrokken om dat aanjaagteam te gaan leiden. En dat is een van de juryleden van de beste-binnenstadverkiezing. Verder staan betere bereikbaarheid en verbetering van het vestigingsklimaat voor ondernemers hoog op de agenda.

Sfeer

Behalve het dagje uit, mikt de gemeente ook op een gedeeltelijke herschikking van het winkelgebied om de leegstand te bestrijden. Zij mikt op een ’sterke en compacte binnenstad’ met een schil eromheen die als entree naar dit kerngebied fungeert.

Daarbij is ieder gebied anders: de gemeente onderscheidt zes ’sfeergebieden’ die zich ieder op een eigen manier onderscheiden. Dat lukt alleen als bewoners, organisaties, eigenaren, ondernemers en anderen intensief gaan samenwerken, denkt de gemeente. Om dat te bewerkstelligen, wordt een nieuw communicatieplatform opgezet.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.