Beelden van jonge kunstenaars komende maanden in hartje Leiden tentoongesteld

1/4
Leiden

Op de kop van de Hooglandse Kerkgracht ligt een omgevallen scooter. Nadere beschouwing leert dat het blauwe voertuig van keramiek gemaakt is. Voor wie van deze kant nadert, is het de introductie op de jaarlijkse openluchttentoonstelling Beelden in Leiden.

De expositie wordt vanmiddag officieel geopend. Dan wordt ook bekend wie de winnaar is van de Frans de Witprijs. Deze aanmoedigingsprijs wordt elk jaar toegekend aan een kunstenaar van wie in de toekomst veel verwacht wordt.

De achtste editie van Beelden in Leiden staat in het teken van meester en leerling. ,,Dat leek ons een mooie manier om aan te sluiten bij het Rembrandtjaar’’, zegt gastconservator Sandrine van Noort. ,,In Rembrandts tijd was het normaal dat leermeesters nieuwe kunstenaars opleidden. Dat concept hebben wij ook toegepast.’’ Zo hebben de tien jonge kunstenaars die Sandrine van Noort voor de expositie heeft geselecteerd een masterclass gehad van ’ouwe rot in het vak’ Joep van Lieshout.

De deelnemende kunstenaars kregen verder de vrije hand. Ze hoefden zich niet aan een thema te houden bij het maken van een beeld voor de Hooglandse Kerkgracht. Daardoor is de variatie groot. Er zijn tamelijk figuratieve beelden, zoals de omgevallen scooter, maar ook meer abstracte kunstwerken.

Lulligheid

Koos Buster is de man achter de gevloerde Vespa. ,,Ik werk graag met dagelijkse objecten’’, zegt hij. ,,In Amsterdam zag ik vier omgevallen scooters op straat liggen. Dat vond ik een mooi tafereel. Als beeld, maar ook omdat ik niet van scooters houd. Het heeft me geïnspireerd tot dit kunstwerk.’’ Zijn werk omschrijft hij vaak als ’een zoektocht naar de perfecte lulligheid’. De grens tussen kunst en niet-kunst wil Koos Buster laten vervagen.

Totempaal

Even verderop legt Lieve Rutte de laatste hand aan een beeld, dat op een kleurrijke totempaal lijkt. ,,Ik maak altijd stapelingen’’, legt de kunstenares uit. ,,Daarbij werk ik spelenderwijs en intuïtief zonder vooropgezet plan. Een beetje zoals een kind blokken stapelt.’’

Haar kunstwerken zijn vaak fragiel, maar haar eerste beeld voor in de buitenlucht moest een stuk steviger zijn. ,,Ik gebruik soms gevonden materialen, zoals in dit geval een opgerold yogamatje. Een pu-coating moet voor de stevigheid zorgen. Haar kunstwerk is in opvallend vrolijke kleuren geschilderd. ,,Ik voeg kleur toe aan een wereld die meestal in grijstinten gehuld gaat.’’

Vrouwbeeld

Romy Yedidia heeft op de Hooglandse Kerkgracht een afgietsel van haar eigen lichaam geplaatst. Het is met een touw vastgebonden. Daarmee wil de kunstenares uitdrukken dat de vrouw voortdurend in gevecht is met het ideale vrouwbeeld dat maatschappij en media ons proberen op te dringen.

,,Van vrouwen wordt verwacht dat ze sterk en ambitieus, maar ook vriendelijk en zachtaardig zijn’’, zegt Romy Yedidia. ,,Wij moeten aan allerlei tegenstrijdige eisen voldoen. Dun, maar vrouwelijk. Succesvol, maar zorgzaam. Met dit beeld wil ik uiting geven aan de pijn die dat soms veroorzaakt.’’

Kersenbloesem

De openluchtexpositie eindigt aan de andere kant van de Hooglandse Kerkgracht met een werk van Josua Wechsler. De rode sculptuur draagt de titel ’Blossom’. Het zou kersenbloesem kunnen zijn die hier toevallig is neergedwarreld, maar dan heel sterk uitvergroot. Alsof we door een microscoop kijken.

Beelden in Leiden, openluchttentoonstelling van 16 mei t/m 4 augustus, Hooglandse Kerkgracht, Leiden, toegang gratis, meer informatie: beeldeninleiden.nl

Meer nieuws uit Leiden