Zelfs paar extra auto’s is volgens schoolleiding te veel in Leidse Dijkstraat

De smalle Dijkstraat, met rechts de school.

De smalle Dijkstraat, met rechts de school.© foto cyclomedia

Loman Leefmans
Leiden

De Dijkstraat in de wijk Lage Mors is smal en onveilig, zeker omdat de in- en uitgang van de fors groeiende openbare basisschool De Morskring er zit. Extra verkeersbewegingen, als strak bouwproject Statendijk op de hoek van de straat verrijst, kunnen er niet meer bij. ,,Ik houd nu al mijn hart vast’’, aldus schooldirecteur Saskia Rijsbergen.

Statendijk behelst veertien woningen op het al geruime tijd braakliggende terrein dat wordt omsloten door Dijkstraat, Lage Morsweg en Damlaan. Het bouwproject staat onder leiding van de firma Ouwehand Bouw uit Katwijk, op de plek van de vroegere Maranathakerk. De in- en uitgang van het toekomstige mini-wijkje moet volgens de gemeente komen aan de Dijkstraat. Dat is een volstrekt onlogische keuze, volgens Rijsbergen. ,,Een smalle straat waar aan twee kanten wordt geparkeerd en waar in twee richtingen verkeer rijdt. Het ís er al een knelpunt’’

De Morskring is in de afgelopen jaren onstuimig gegroeid naar 460 leerlingen. Het leeuwendeel van de groepen moet dagelijks de school in en uit bij de Dijkstraat. Rijsbergen weet dat er ook binnen de gemeente stemmen opgingen om de toegang tot het aangrenzende Statendijk bij de Lage Morsweg aan te leggen, maar daar werd uiteindelijk niet voor gekozen.

Afgaande op de reacties van raadsleden, na het aanhoren van Rijsbergens inbreng afgelopen donderdagavond, krijgt zij toch haar zin. Een ruime meerderheid lijkt voor een alternatieve toegang tot Statendijk. Aan het bouwplan zelf werden weinig woorden vuil gemaakt, daarvoor gingen unaniem de duimen omhoog.

In 2021 moet het project klaar zijn, maar later dit voorjaar wordt dus bekend hoe de aanstaande bewoners met de auto bij de veertien nieuwe huizen moeten komen.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.