Premium

Spelen met licht en rauwheid op Fotofestival Naarden

1/2
Naarden

Wie worden er nou eigenlijk bedoeld met de misfits? Zijn de fotografen of de onderwerpen de buitenbeentjes? Curator Koos Breukel vindt dat iedereen dat zelf mag bepalen. ,,Ik wilde graag dat de fotografen hier als zigeuners of bohémiens Naarden-Vesting binnen zouden komen.’’

Dat betekent voor hem: geen gladde commerciële plaatjes, geen negen tot vijfmentaliteit, geen getut, geen ’kraagjes’, maar foto’s die diepgang hebben en een verhaal vertellen. ,,Het wordt rauw, wat je gaat zien. En het mooie is: de meeste collega’s vinden ’misfits’ een geuzennaam.

Breukel en collega-curator Hedy van Erp kennen elkaar al 35 jaar en weten wat ze aan elkaar hebben. De deelnemende fotografen waren binnen drie weken wel gevonden, want de smaak van de twee komt aardig overeen.

Ze kozen vooral ’zielsverwanten’, veelal met ’persoonlijke dagboeknotities’. Zoals het laatste werk van Paul Blanca, die z’n moeder fotografeerde aan het einde van haar leven. Breukel: ,,Dit werk gaat niet alleen over een moeder die doodgaat. Als je die man kent, weet je dat er voor die moeder redenen genoeg zijn geweest om zich zorgen te maken over hem. Deze foto’s zijn een eerbetoon aan haar.’’

,,Het is interessant als je aan een oeuvre kunt zien welke persoonlijkheid erachter zit’’, zegt Van Erp. ,,Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Stephan van Fleteren, die graag lone wolfs fotografeert, iets dat hij zelf ook in zich heeft. Of voor Gerard Petrus Fieret, die in de late jaren zestig de hele gevestigde orde tegen zich in het harnas wist te jagen.’’

Spelen met licht en rauwheid op Fotofestival Naarden

In zijn door vele muizen bevolkte atelier fotografeerde Van Fleteren behalve zijn half of helemaal ontklede modellen zichzelf, zijn poes en de zieke duiven. ,,Hij was zo’n bohemien die z’n foto’s in het badhuis ging ontwikkelen omdat hij thuis geen stromend water had. Dat is ook levenskunst, om zo met je werk om te gaan’’, vindt Breukel.

De ’Open Call’, waarvoor fotografen hun foto’s konden inzenden waaruit door een jury het beste werd geselecteerd, leverde volgens de twee verrassend werk op. ,,Je voelt dat er door die jonge mensen weer wordt geëxperimenteerd, ze zijn bezig de kunst van het onderwerp te onderzoeken en werken ook weer analoog. Ze zijn op zoek naar onderbelichte onderwerpen die interessant zijn. Daar word ik heel nieuwsgierig van’’, zegt Breukel. De foto’s van de ’Open Call’ zijn op verschillende plekken in de vesting te zien.

Er waren overigens voor het samenstellen van het festival wel wat regels: uitsluitend professionele kwaliteit, geen naakt in en om de kerk en genoeg vrouwelijke fotografen, ’anders krijg je daar gezeik over’. Het vinden van vrouwen die hoge kwaliteit leveren was geen probleem blijkt uit de deelname van Robin de Puy (’Brik’), Colette Lukassen (uit de serie ’Gelijke Genen’), Danielle Kwaaitaal (met haar meest recente serie ’Florilegium’, en Wanda Tuerlinckx (Androïde robots).

Van Saskia Boelsums zijn Hollandse landschappen en luchten te zien, die goed aansluiten bij schilderijen van Ruysdael. Zij wil niet alleen de schoonheid van wolkenluchten vangen, maar ook de dreiging en onzekerheid die ervan uitgaat. ,,De overeenkomst tussen fotografie en schilderkunst is dat ze allebei spelen met licht en allebei de waarheid naar hun hand zetten’’, zegt Van Erp.

Gevraagd naar hun favorieten noemen beiden het werk van de in Hilversum geboren Erik Hamelink (1964).

,,Hij was zeer getalenteerd en is veel te jong, op 34-jarige leeftijd, overleden. Mensen kennen zijn werk nu niet meer, het is ook nooit gepubliceerd. Terwijl zijn creativiteit uit z’n knoppen barst. Hij studeerde fototonica, maakte microscopische stillevens en zat tijdens zijn studie vooral met z’n neus in de boeken. Pas later, toen er een meisje in zijn leven kwam, werd hij ’wild’. Hij kocht heel veel polaroids en is met haar op de vlucht geslagen naar een dorpje in Portugal, waar hij al zijn tijd spendeerde aan dat meisje. Dan wordt hij kunstenaar. Zijn foto’s zijn een soort roadmovie, waarbij je voelt dat het niet goed gaat aflopen.’’

Het festival is te bezoeken op negen locaties in de vestingstad en in de open lucht. Naast foto’s en schilderijen zijn er ook filmvertoningen, workshops, meet & greets, een fotoboekenwedstrijd en muziek.

De zestiende editie van het Foto Festival Naarden vindt plaats van zaterdag 25 mei t/m zondag 30 juni 2019. Open op ma t/m do 11-17 en vrij t/m zo en op Hemelvaartsdag en Tweede Pinksterdag 10-18 uur. Tickets en programma via fotofestivalnaarden.nl.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.