Bruggen Amsterdam-Rijnkanaal niet hoger voor containervaart

Bruggen Amsterdam-Rijnkanaal niet hoger voor containervaart
In 2017 werd nog een nieuwe spoorbrug bij Utrecht geplaatst.
© foto ANP
Amsterdam

De 29 bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal worden niet verhoogd om de binnenvaart met hogere containers mogelijk te maken.

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft dat besloten. De kosten wegen volgens haar niet op tegen de opbrengsten. Bij nieuwe bruggen of vervanging overweegt ze wel om een hogere doorvaart op te leggen.

De bruggen hebben nu allemaal een doorvaarthoogte van 9,10 meter. Dat is de hoogte die nodig is om op een binnenvaartschip vier containers op elkaar te zetten. Maar in de containervaart is een nieuw type container in opkomst dat dertig centimeter hoger is. Dat betekent dat bij vier lagen hoog de bruggen minimaal 1,20 meter omhoog moeten. Veiligheidshalve wordt 1,40 meter verhoging als uitgangspunt genomen.

Het bureau Arcadis heeft alle bruggen onder de loep genomen. Tussen Amsterdam en Rotterdam gaat het om 24 vaste bruggen voor auto’s en fietsen, vijf vaste spoorbruggen en twee beweegbare bruggen in de Rotterdamse haven. Tot nu toe zijn ook de nieuwste bruggen zoals in de A9/A1 (2015), de fietsbrug Nigtevecht (2018) en de spoorbrug bij Utrecht (2017) nog op 9,1 meter boven het water gelegd.

Om die nieuwe hogere containers ruim baan te geven, zullen alle bruggen moeten worden opgehoogd. Bij de meeste bruggen is het in theorie mogelijk om ze op te krikken. Wel zal de weg dan een tijdje dicht moeten. Die kosten worden geschat op 266 miljoen euro.

Het grote probleem zit bij de spoorbruggen. Opkrikken betekent dat een spoorlijn lange tijd buiten gebruik is en dat is onacceptabel. Bij vervanging is de strategie daarom al om naast de bestaande een nieuwe spoorbrug te bouwen. Dat is kostbaar, heel kostbaar zelfs. Nieuwe Muiderspoorbruggen kosten 442 miljoen euro. Nieuwe bruggen in de lijn Amsterdam-Utrecht 450 euro en in de lijn naar Gouda 485 miljoen. Een trambrug moet voor 43 miljoen worden verhoogd.

Samen met de verkeersbruggen komt de rekening uit op 1,3 miljard euro. Daar staan extra inkomsten tegenover voor de binnenvaart en winst van minder containers op de weg. Maar die winst bedraagt maar 58 tot 69 miljoen, zodat een tekort van 1,2 miljard euro ontstaat. „Grootschalige ophoging van bruggen is daarom niet aan de orde”, stelt de minister.

Meer nieuws uit Metropool

Keuze van de redactie