#LEAD: een omstreden plan zonder volksraadpleging

#LEAD: een omstreden plan zonder volksraadpleging
Leiden

Drie torenflats aan de Willem de Zwijgerlaan maken veel stemmen los, ook op Twitter. Er was veel tegenstand, toch volgde er geen volksraadpleging. Mogelijk zijn een radiostilte tijdens een belangrijk moment in de campagne en twee verschillende gesprekken daar debet aan.

Ook op Twitter laten Leidenaren zich horen over de voorgenomen torenflats aan de Willem de Zwijgerlaan. Met twee nieuwe tools (Twittertap en TwitterPoll) zoomden we in op twee hashtags: #LEAD en #referendum, tussen 1 januari en 1 juni dit jaar.

Beide hashtags vormen een online gemeenschap van voor- en tegenstanders van de bouwplannen. Hun online gedrag leidt tot twee conclusies. Eén: de handtekeningenactie voor een referendum ging gepaard met relatieve radiostilte op Twitter. Twee: mensen die praatten over LEAD, waren niet dezelfde als degenen die praatten over het referendum.

Campagne

Het gesprek over ’#LEAD’ laat twee duidelijke pieken zien: van 3 maart tot 12 april en tussen 17 mei en 1 juni. Dat lijkt verband te houden met berichtgeving in Leidse media over het bouwproject en de handtekeningenactie om een referendum te kunnen aanvragen. Na media-aandacht zijn er meer mensen die meedoen of aanhaken. Beide pieken zijn goed te verklaren, de radiostilte daartussen minder.

Eerste piek

De eerste piek (van begin maart en half april) valt samen met veel (media)aandacht voor inspraak over het bouwproject en een mogelijk referendum.

De tweede piek van ’#LEAD’ valt samen met de eerste piek van ’#referendum’, namelijk tussen 17 en 29 mei. Dan is duidelijk dat de initiatiefnemers handtekeningen tekortkomen en het referendum dus niet doorgaat. Dan, blijkt uit de cijfers, roeren de meeste Leidenaren zich over het onderwerp op Twitter.

Lees ook: Verzet blijft ook zonder referendum tegen torenflats

Opvallender is de relatieve radiostilte tussen het moment dat er handtekeningen moeten komen en het moment dat duidelijk wordt dat er te weinig zijn. Deze periode (tussen 12 april en 19 mei) zou in het teken van de campagne voor (of tegen) een referendum moeten staan: meer debat dus. Opvallend is dat deze periode zich op Twitter juist kenmerkt door relatief weinig reuring. Die ontstaat pas weer als duidelijk is dat het referendum niet doorgaat.

Niet iedereen heeft in gesprekken over #LEAD of #referendum evenveel impact. Omwille van het overzicht is er een top-10 samengesteld van Leidenaren die zich er op Twitter het meest mee bemoeiden. Dat kan op drie manieren: 1) ze worden gemeld in tweets met een van de twee hashtags, of 2) ze worden geretweet met een van de hashtags of 3) ze hebben zelf met een van deze hashtags getweet.

Bij elkaar opgeteld is dit hun ’aanwezigheid’ in het debat.

@crielaardgeert (Geert Crielaard) is in beide gesprekken het meest aanwezig (100 respectievelijk 31 keer). @SandervanDiepen (Sander van Diepen, raadslid van D66) wordt weliswaar het vaakst genoemd in tweets waarin de referendum-hashtag staat, maar hij twittert zelf (slechts) één keer met deze hashtag en wordt nul keer geretweet. Geerten Crielaard en Sander van Diepen zijn ook de enige Leidenaars die zich in beide debatten (#LEAD en #referendum) in de Top-10 melden.

In de Top-20 is meer overlap tussen beide gesprekken: van de twintig Leidenaars die zich melden in het gesprek over #LEAD, praten er acht ook mee met #referendum. Er is dus wel overlap, maar meer mensen beperkten zich tot een van de twee gesprekken. Mogelijk ligt daar de verklaring voor de actuele situatie: een omstreden plan, maar zonder volksraadpleging.

Lees ook: Torenflatplan Willem de Zwijgerlaan overladen met nieuwe onderzoeken

en: Bijna duizend steunbetuigingen tekort voor Leids referendum over torenflats langs Willem de Zwijgerlaan

Dit artikel kwam tot stand via project ’Twittertap’, dat gefinancierd wordt door het Leids Mediafonds.

Meer nieuws uit Leiden