Lege schappen én kassaproblemen bij Albert Heijn, het komt dit keer niet door KPN-storing

Lege schappen én kassaproblemen bij Albert Heijn, het komt dit keer niet door KPN-storing
De koeling bij de Albert Heijn to go op station Sloterdijk was leeg.
© Foto HDC
Amsterdam

Alsof er flink was gehamsterd: een kleine tien procent van de Albert Heijn-winkels kreeg dinsdagochtend geen voorraden. Dat betekende dat de koeling al snel helemaal leeg was, zo ontdekten onder andere de klanten van de druk bezochte Albert Heijn to go op station Sloterdijk.

De supermarktketen begon de dag daarnaast óók met een landelijke kassastoring. De gewone kassa’s konden geen boodschappen scannen. Alleen de zelfscan, via handscanners en scan&go, werkte.

Naweeën van de landelijke KPN-storing van maandag, dachten veel klanten. Maar dat bleek zowel bij de kassastoring als bij de problemen met de bevoorrading niet het geval.

,,In één van onze distributiecentra heeft het verzamelen van producten voor de winkels een tijdje stil gelegen door een verstoring’’, meldt een woordvoerster van Albert Heijn. ,,Die is maandag al opgelost, alleen kost het dan tijd voordat de misgelopen bevoorrading weer is ingehaald.’’

Extra voorraad

In de middag werden de getroffen vestigingen extra bevoorraad.

De landelijke kassastoring had Albert Heijn al in de ochtend opgelost. Rond half elf deden in nagenoeg alle winkels de kassa’s het weer. Hoe de fout ontstond, moet nog worden uitgezocht. Maar volgens Albert Heijn staan óók de kassaproblemen volledig los van de KPN-storing van maandag.

Eerder deze maand kampte de supermarktketen nog met een grote storing omdat pinautomaten urenlang geen contact konden maken met het KPN-netwerk. Dat probleem werd veroorzaakt door het uitvallen van een firewall van KPN.

Er stonden toen lange rijen bij de kassa en de schade voor Ahold liep in de miljoenen. Albert Heijn zei destijds voor het evalueren van die storing nog het gesprek aan te gaan met het telecombedrijf.

Meer nieuws uit Metropool