Jaarmarkt Leiderdorp is een traditie in de dop: ’Ik ben blij als ’ie over dertig jaar nog bestaat’

De mensen achter de Jaarmarkt: horecaman Nico de Bruijn en de organisatoren Rudo Slappendel en Joyce van Meurs

De mensen achter de Jaarmarkt: horecaman Nico de Bruijn en de organisatoren Rudo Slappendel en Joyce van Meurs© Foto Leidsch Dagblad

Aad Rietveld
Leiderdorp

De eerste editie van de Jaarmarkt tussen de winkelcentra Santhorst en Winkelhof was vorig jaar, met zo’n 17.000 bezoekers, meteen het grootste evenement van Leiderdorp ooit. Organisatoren Rudo Slappendel en Joyce van Meurs denken dat de komende, op 7 september, nog drukker wordt. Maar dat is niet het per se het doel.

Slappendel opperde zijn plan een jaar of drie geleden al tegen burgemeester Laila Driessen. ,,Ik kom uit Hazerswoude en daar heb je in de laatste week van augustus altijd een jaarmarkt. ’Waarom hebben we hier niet zoiets’, vroeg ik. Vorig jaar april vroeg ze: ’Die jaarmarkt, komt die nou nog?’ Toen zijn we hard aan de slag gegaan. Die markt begon om één uur en het was al meteen hartstikke druk.’’

Ze hebben veel geleerd van die eerste keer. De markt gaat dit jaar twee uur eerder open. ,,En drie uur eerder dicht. Vorig jaar was het tot negen uur ’s avonds, maar om zes uur was de loop er al uit en begonnen kraamhouders op te breken.’’

Er komen meer kramen met koopjes en wat minder met informatie. Het kinderplein bij de Santhorst wordt groter, er komt een ’cultuurplein’ aan de Laan van Berendrecht waar onversterkte muziek wordt gespeeld en de winkeliers in de Winkelhof doen mee door ook kramen voor de deur te zetten.

Hoge verwachtingen hebben Van Meurs en Slappendel ook van het festivalterrein met foodtrucks op de Statendaalder. Daar staan onder meer de 16-jarige zangeres Sterre Koning, de Leidse feestband Barry Badpak en als hoofdact Ruth Jacott. Dat feestje gaat wel tot negen uur ’s avonds door.

Eco-glazen

Nieuw op de Jaarmarkt Leiderdorp is, dat de drankjes op het Winkelhofplein worden geschonken in eco-glazen. ,,Wij zien daar het nut wel van in’’, zei Van Meurs, ,,dus we doen een pilot. De gemeente huurt de glazen en zorgt dat ze terugkomen bij de leverancier. Wethouder Willem Joosten komt het eerste biertje tappen.’’

Nico de Bruijn van grand-café Hofplein, die de horeca bij de Winkelhof doet, is niet erg enthousiast over de proef met de herbruikbare glazen, waar zijn klanten een muntje voor moeten betalen als statiegeld. ,,Je omzet gaat naar beneden, want je zal je veel klanten aan de bar moeten uitleggen hoe het werkt. Het zal tijd kosten voor mensen eraan gewend zijn.’’ Maar goed, hij ziet ook wel voordelen. ,,Het is een mooier glas, je schenkt er een mooier biertje in, het is fijner om vast te houden. En je hebt minder troep. Maar ik vraag me wel af waarom alles wat beter is voor het milieu altijd tien keer zo duur moet zijn.’’

De Jaarmarkt is best een duur feestje. Slappendel: ,,Je moet hekken hebben, beveiligers, verkeersregelaars, EHBO, en die artiesten komen ook niet voor niks. Je komt al gauw op een begroting van 30.000 euro. Maar goed, we zijn vorig jaar wel netjes uit de kosten gekomen.’’

Slappendel doet het ook niet voor het geld. De markt is een visitekaartje voor zijn bedrijf Rudeboy Media. ,,Wooon schakelt ons tegenwoordig ook in om evenementen te organiseren. Het levert opdrachten op. Daarbij is het onwijs leuk om te doen. Het is leuk om complimenten van bewoners van de Laan van Berendrecht te krijgen dat het top georganiseerd is. Want je komt toch opeens op hun laan, waar anders nooit iets gebeurd. En het is leuk als mensen zeggen: Hé, hé, eindelijk een feestje in Leiderdorp.’’ En het is, zegt Van Meurs, ,,ook gaaf om te kunnen zeggen: wij organiseren de jaarmarkt.’’

Het moet vooral, net als in zijn geboortedorp Hazerswoude, een traditie worden, vindt Slappendel. ,,Ik ben blij als de Jaarmarkt over dertig jaar nog bestaat.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.