CDA wil toch landbouwverkeer op N207

N207 ter hoogte van Woubrugge, met busstrook R-net.

N207 ter hoogte van Woubrugge, met busstrook R-net.© archieffoto

Erna Straatsma
Leimuiden

Met een ’intelligente verkeerslichteninstallatie’ op de Vriezenweg in Leimuiden moet het mogelijk zijn het landbouwverkeer over de N207 te laten rijden. Dat denkt de Zuid-Hollandse statenfractie van het CDA, die daarover vragen heeft gesteld aan gedeputeerde staten.

De christendemocraten zien mogelijkheden om tractoren en ander landbouwverkeer over de busstrook langs de provinciale weg te laten rijden. Op deze baan rijden snelbussen van het zogenoemde R-net.

Met een slimme verkeerslichteninstallatie, die kan communiceren met auto’s via het 4G-netwerk, is het mogelijk R-netbussen voorrang te geven op landbouwverkeer. Zo kunnen beide verkeersstromen gebruikmaken van de busstrook, denkt het CDA, zonder elkaar te hinderen.

De regeling moet gelden voor het twee kilometer lange traject op de N207 tussen de kruising Vriezenweg tot aan de kruising met de Burgemeester Bakhuizenlaan. Het CDA vraagt gedeputeerde staten om zo’n regeling te onderzoeken.

Het CDA-voorstel maakt een einde aan een ’verkeersonveilige situatie’ in en om Leimuiden. Landbouwverkeer rijdt nu veelal door het dorp heen. ,,Levensgevaarlijk’’, zegt CDA-statenlid Moniek van Sandick daarover. ,,Het landbouwverkeer is een groot probleem voor de gemeente Kaag en Braassem. Omdat het verkeer niet is toegestaan op de N207 te rijden, ontstaan gevaarlijke situaties in de dorpskern.’’ Landbouwverkeer is wel toegestaan op het stukje N207 van Leimuiderbrug tot aan de kruising in Leimuiden.

Drecht

De provincie liet Kaag en Braassem eind mei weten dat ze er niets voor voelt om landbouwverkeer toe te staan op de N207 in Leimuiden. De nieuwe brug over de Drecht is daar niet op gebouwd en de busstroken zijn daar ook niet voor bedoeld. Wel kondigde de provincie toen de komst van een slimme verkeerslichteninstallatie aan op de rotonde bij de Vriezenweg.

Omdat landbouwverkeer steeds zwaarder wordt, is dat volgens raadsleden uit Kaag en Braassem slecht voor de gebruikte wegen en de huizen die daaraan liggen in Leimuiden en Rijnsaterwoude. Toen ze hoorden dat een pilot in Noord-Holland had uitgewezen dat de voertuigen prima mee konden op de provinciale weg, besloten ze ook om zo'n proef te vragen. En dan het liefst in de zomer, want dan is er het meeste landbouwverkeer.

N205

Noord-Holland was in 2018 de eerste provincie die een - succesvolle - proef deed met slimme verkeerslichten op de N205 bij Schiphol, tussen Haarlem en Nieuw-Vennep. Op zes kruispunten werden installaties geplaatst die met voertuigen communiceren. Hierdoor kunnen ze aankomend verkeer herkennen en inspelen op verkeersdrukte. De verkeerslichten kunnen ook informatie doorgeven aan voertuigen over de gewenste rijsnelheid.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.