Premium

Kunstenares Amber Schulze: ’Schilderen kan ook op je telefoon’

Kunstenares Amber Schulze: ’Schilderen kan ook op je telefoon’
Amber Schulze portretteerde zichzelf als ‘Little big girl’ op een te krap doek.
© foto maarten baanders
Leiden

Schilderen kan helend zijn. Dat is de rode draad in het werk van de Haarlemse kunstenares Amber Schulze. In De Tuin van de Smid in Leiden is haar eerste expositie te zien.

Schilderen kan helend zijn. Dat is de rode draad in het werk van de Haarlemse kunstenares Amber Schulze. In De Tuin van de Smid in Leiden is haar eerste expositie te zien.

,,Het ontroert me mijn schilderijen te zien hangen. Ik zie erin terug hoe ik emoties die vastzaten weer in beweging heb gekregen. Mijn schilderijen zijn een beeld van mijn vrijgekomen energie. Ik hoop er andere mensen mee te inspireren.’’

De wens te schilderen kwam in Amber Schultze op toen ze in korte tijd veel zware gebeurtenissen moest verwerken.

,,Ik was het contact met mijn emoties kwijt. Emoties zijn energie die in beweging komt. Om die beweging weer op gang te krijgen, besloot ik te gaan schilderen.Probleem was dat ik daar thuis geen ruimte voor had. Geen tafel, geen kast voor mijn schilderspullen. Toen kwam ik op het idee te gaan schilderen op mijn telefoon. Er is een app, ’Memo Pad’, die alles biedt wat nodig is om een schilderij te kunnen maken. Ik maakte er iedere dag een.’’

Een bevriende fotograaf, die bij een drukkerij werkt, heeft ze uitvergroot op foamboard geprint. ,,Er zijn meer mensen die me hebben geholpen, bijvoorbeeld met het bereiken van de juiste kleuren op de prints. Voor mij voelt dit als samenwerking.’’

De basis van waaruit ze werkt zijn kleuren. ,,Iedere dag heb ik behoefte aan een bepaalde kleur. Dat bepaalt ook wat voor kleding ik kies. Vanuit de kleur laat ik spontaan een vorm ontstaan. Die vorm zit ergens in me en zoekt zijn weg op het schilderij. Vaak besef ik pas achteraf wat ik heb zitten schilderen. Het lijkt op mediteren of op dromen. Het onbewuste wordt bewust.’’

Een schilderij met groen als basis (’de kleur van je hart’) toont een man met een gepunte rieten hoed. Dit beeld komt voort uit Ambers Indonesische achtergrond. ,,Er is in en na de oorlog veel aangrijpends in Indonesië gebeurd. De spanning in de mensen heeft nooit een uitweg gekregen. Die voorouderlijke energie draag ik in me, als een erfenis. De man op het schilderij heeft veel armen. Daar herkende ik in dat ik te hard werkte. Ik was bezig te overleven in plaats van te leven.’’

Woede-emoties kregen hun vorm in een vogel met rode ogen. Een schilderij van een kolibrie die zich voedt met nectar uit een bloem kwam tot stand toen de schilderes na een lange periode weer wist waarvoor ze wilde leven. ,,Toen ik het zag, was ik verrast dat er zoveel lichtheid in zat, terwijl ik me zo lang donker van binnen had gevoeld.’’

Een zelfportret van haar heet ’Little big girl’. ,,Het drukt uit dat ik mijzelf vaak onderschat. Voor mij is dat iets positiefs. Zo kan ik kritisch blijven naar mijzelf. In mijn praktijk Essentiewerk, waar ik de energie van mensen beïnvloed, word ik soms op een voetstuk gezet. Dat wil ik niet. Ik zeg altijd: ’Ik ben je leraar en jij bent je eigen meester’.’’

Expositie in De Tuin van de Smid, Leiden, t/m 30 september.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.