Bij spoorwerkzaamheden menselijk contact: ’NS stuurt je wel heel snel naar internet’

Bij spoorwerkzaamheden menselijk contact: ’NS stuurt je wel heel snel naar internet’
Medewerkers van Rover delen flyers uit op Leiden Centraal.
© Foto Taco van der Eb
Leiden

Treinreizigers missen op stations NS-personeel dat informatie kan geven over zaken als vertragingen en abonnementen. De klacht komt veelvuldig naar voren als vertegenwoordigers van reizigersorganisatie Rover dinsdag een ochtendje ’canvassen’ op station Leiden Centraal.

Aanleiding voor de delegatie van Rover, onder wie directeur Freek Bos, om met gekleurde hesjes naast een banier acte de presence te geven in de traverse van het station, is het verschijnen van een rapport over de werkzaamheden aan het spoor in Leiden in het afgelopen voorjaar, die voor reizigers in de hele Randstad tamelijk desastreuze gevolgen hadden.

’Hoe ervaar jij de spoorwerkzaamheden’, wil Rover weten. De reizigersorganisatie vindt dat de NS bij het werk in Leiden de informatievoorziening op internet niet op orde had. Maar reizigers willen, als er aan het spoor wordt gewerkt, vooral dat er op het station mensen van de Spoorwegen zijn die vragen kunnen beantwoorden. ’Menselijk contact’, willen ze, ’iemand van vlees en bloed’. ,,Want we worden nu wel heel snel naar internet gestuurd’’, zeggen ze, en: ,,Het is fijn als er iemand is die je kan helpen.’’

Gele hesjes

Sanne van Galen van Rover is het daar volmondig mee eens. ,,Je ziet dat reizigers nu ons aanspreken omdat wij hier staan met onze gele hesjes aan. NS heeft hier op Leiden Centraal wel iemand achter een informatiebalie, maar het werkt beter als je mensen in herkenbare kleding bij de kaartjesautomaten zet, of bij de ov-poortjes. NS doet dat nu vanwege de stationsvernieuwing op Naarden-Bussum. Wij hopen dat ze dat voortaan ook op andere stations gaan doen.’’

De flyers die Rover uitdeelt gaan over werk aan het spoor, maar de reizigers zitten ook met heel andere vragen. ,,Waarom moet ik een kaartje kopen voor mijn hondje, dat ik gewoon op schoot zet, en mogen mensen met enorme koffers die gratis meenemen’’, wil een vrouw weten. ,,Da’s toch niet eerlijk?’’ Veel mensen hebben ook vragen over abonnementen en kortingen. ,,NS heeft ook wel veel verschillende abonnementen’’, vindt Van Galen.

Donderdag beginnen er weer werkzaamheden op het spoor. Tussen Leiden, Den Haag en Rotterdam Centraal is tot en met zondag nauwelijks treinverkeer mogelijk. Alleen de HSL rijdt nog tussen Amsterdam en Rotterdam. Verder zijn reizigers aangewezen op de bus of moeten zij omrijden via Utrecht.

De reizigers die Rover sprak waren van dat nieuws niet ondersteboven. Maar daar waren dan ook heel veel vakantie vierende dagjesmensen bij. Die gaan de komende dagen niet weer naar Leiden.

Meer nieuws uit Leiden