Premium

Valetparking blijft een gok

Valetparking blijft een gok
© Illustratie EduArt

Met uitschieters tot boven de 200.000 passagiers per dag, waarvan er heel veel gebruik maken van parkeerbedrijven rond Schiphol, is af en toe een klacht niet meteen verontrustend.

Maar irritant is het wel, als je zoals Vincent Lobé denkt je auto veilig op een bewaakte parkeerplaats te hebben achtergelaten, terwijl er bij terugkeer van bewaking geen sprake is. Lobé had gebruik gemaakt van de shuttleservice van 247Parking ’De premium parkeerservice bij Schiphol’. Nou service...

Na terugkeer midden in de nacht kwam de bus na de nodige boze telefoontjes de wachtenden pas na 73 minuten bij de aankomsthal ophalen. De chauffeur reed heen naar het parkeerterrein van 247Parking in Aalsmeer. Daar bleek het hek gewoon open te staan, terwijl het kantoortje op slot was en de bewaker nergens te bekennen. Die kwam op aandringen wel terug en overhandigde iedereen klachtformulieren. Maar die had meneer Lobé net zo goed niet kunnen invullen, want de gevraagde reactie laat staan excuses zijn nooit gekomen.

Commentaar dat wij krijgen van 247Parking: „Natuurlijk gaat er wel eens iets mis, en moeten wachten is vervelend, maar de klant reageert schromelijk overdreven. Als u het niet erg vindt zijn wij van mening niets fout te hebben gedaan. Ons terrein is zo groot dat de klant onmogelijk een geheel overzicht kon hebben om te stellen dat er niemand aanwezig was. Bovendien is er camerabewaking.”

2000 euro schade

Ook Jan Eekhoudt heeft bij terugkeer van vakantie een kater opgelopen, hij bij Parking4Schiphol. Eekhoudt weet zeker dat zijn auto onbeschadigd was toen hij deze begin mei voor 43,50 euro achterliet op hun parkeerterrein in Roelofarendsveen. Vijf dagen later was er voor 2000 euro schade aan de achterzijde van zijn auto: een deuk, krassen en twee kapotte achterlichten. Parking4Schiphol gaf aan camerabeelden te hebben bekeken maar geen aanrijding met zijn auto te zien. Hun conclusie is daarom dat Eekhoudts schade er al was toen hij zijn auto bij hen achterliet. Eekhoudt is zwaar teleurgesteld in die reactie, ook al is zijn auto allrisk verzekerd en de schade geregeld. Op onze vragen wordt door Parking4Schiphol niet gereageerd.

Waarschuwing

Naar aanleiding van klachten en aangiftes over valetparkeren is afgelopen weken door Schiphol, de Koninklijke Marechaussee en de gemeente Haarlemmermeer bij herhaling gewaarschuwd voor de praktijken van valetparkeerbedrijven. Geadviseerd wordt om vooraf goed te controleren of een bedrijf wel deugt. De vergelijkingssite www.parkos.nl laat zien welke aanbieders er op een gewenst tijdstip allemaal zijn, maar een garantie dat ze betrouwbaar zijn is het niet dat ze in de lijst staan, vinden we, ondanks controles die Parkos uitvoert. Valetparkeren blijft in zekere zin een gok.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de ombudsman? Mail ons!

Lezersreacties

Een ander geluid over het „valet parkeren” op Schiphol. Ik maak al jaren gebruik van het valet parkeren middels Central Parking. Een prima bedrijf, dat zijn afspraken prima nakomt. Bij aankomst worden er foto’s gemaakt van de auto, zodat het bedrijf en ik weten welke „schades ” er eventueel zijn. Dit voorkomt te allen tijde een „Welles-nietes” discussie. Recentelijk bleek, na terugkomst op Schiphol dat er op onze auto een diepe kras zat. Wederom foto’s gemaakt en die werden vergeleken met de foto’s bij aflevering. Central Parking constateerde met mij, dat de kras is veroorzaakt gedurende de parkeertijd op hun bedrijf. Schade laten taxeren en deze is volledig vergoed door Central Parking. Kortom een goed en betrouwbaar bedrijf. En dat mag best eens gezegd worden.

Joop de Jong, Julianadorp

Hierbij wil ik mijn ervaringen delen over de valetparking verzorgd door Swift valetparking op luchthaven Rotterdam. Ik heb via Groupdeal een voucher aangeschaft en deze verzilverd in de periode 16-23 juni. Op het afgesproken tijdstip is de auto netjes opgehaald en teruggebracht op de luchthaven, netjes fotmulier ingevuld met zichtbare schade e.d.. Keurig verzorgd, maar.... 3 weken later valt er een bekeuring op de mat voor fout parkeren met als datum 23 juni, de datum van terugreis. Google Earth leverde een adres op een industriegebied op waar een gele zone actief is voor parkeren. Contact zoeken met Swift valet parking is niet gelukt, de telefoonnummers van de runners die de auto ophaalden/ wegbrengen geven aan dat zij alleen maar parkeren in opdracht en alle contact via Swift loopt, andere telefoonnummers die ik heb weten te achterhalen. Rechtsbijstand geeft aan dat zij voor een bedrag van 104 euro niet is actie komen ( de parkeerboete), zij raden aan om aangifte te doen. Ik neem mijn verlies, het is een harde les, volgende keer toch maar weer met de trein of taxi!

Peter Boon, via e-mail

Ik stoor mij aan de tendentieuze berichtgeving over Valet Parking, het HD van vandaag (maandag 26 augustus) kopt op pagina 7 Ombudsman ’Valetparking blijft een gok’. Dat maakt de klant er zelf van! Ja, er wordt slecht gehandeld op Schiphol door malafide Valet Parking ’bedrijven’ en daar moet tegen opgetreden worden. Maar er zijn ook bedrijven die al vele jaren een degelijk Valet Parking product leveren op (onder meer) Schiphol. Daarmee bieden deze bedrijven een deel van de oplossing voor het logistieke vraagstuk op de luchthaven en bieden ze ook werkgelegenheid voor veel chauffeurs, mannen én vrouwen, die daarmee een kans op de voor hen lastig te betreden arbeidsmarkt krijgen.

Tot mijn ergernis maken luchthaven Schiphol en gemeente Haarlemmermeer gebruik van de misdragingen van de malafide ’parkeerders’ om politiek te bedrijven. Het liefst zien deze twee partijen namelijk alle niet-Schiphol Valet Parking bedrijven verdwijnen, daarbij niet in acht nemend dat Luchthaven Schiphol alléén nooit aan de complete parkeervraag kan voldoen. Ik maak mij sterk dat er ook op de parkeerterreinen van Schiphol ’voldoende’ schade wordt gereden.

In de ruim veertig jaar dat ik auto rijd, is mij duidelijk geworden dat de meest voorkomende schade in het verkeer… parkeerschade is. Mijn vorige auto droeg minstens een handvol littekens van onachtzame parkeerders, na de derde deuk en kras ben ik opgehouden mij heel erg boos te maken, het kostte mij teveel negatieve energie en mijn auto werd er niet mooier door. Het bedrijf waar ik voor rijd, maakt bij de aanname foto’s van de auto van de klant: het kwam namelijk ook voor dat reizigers bij terugkomst al in de draaideur van de vertrekhal begonnen te wijzen naar een vermeende ’nieuwe’ schade die het Valet Parking bedrijf had veroorzaakt. In geval van aantoonbaar nieuwe schade zijn de bonafide Valet Parking bedrijven daar voor verzekerd.

In de gevallen waarover ik in de media gelezen heb of die ik op televisie heb langs zien komen, had de klant de goedkoopste parkeeroplossing gekozen (via Groupon of Social Deal bijvoorbeeld). Goedkoop is vaak duurkoop, een goede voorbereiding is het halve werk. Wat ik met mijn reactie wil betogen is: Valet Parking is geen grotere gok dan je auto zelf parkeren bij de supermarkt, mits je niet voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten en je jezelf dus goed hebt verdiept in bij welk bedrijf je je kostbare automobiel stalt of laat stallen. Dan kan prima bij Schiphol zelf en ook bij een van de bonafide en ervaren Valet Parking bedrijven.

Paul Hillebrand, Hoofddorp

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.