Naturalis verliest populariteit: ’Snel vergeten door jongeren’

Naturalis verliest populariteit: ’Snel vergeten door jongeren’
Het trappenhuis van het nieuwe Naturalis.
© Foto Bert Rietberg
Leiden

Tijdens de twee jaar durende bouwwerkzaamheden van Naturalis in Leiden is de reputatie van het museum onder jongeren het hardst gedaald van alle Nederlandse dagattracties, blijkt uit een onderzoek uitgevoerd onder achthonderd jongeren van vier tot achttien jaar.

Het onderzoek ’Dagattracties Merkenonderzoek’, uitgevoerd door adviesbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy, meldt dat het museum als twaalfde op de lijst van favoriete attracties staat.

Merkadviseur Hendrik Beerdamerkt merkt op dat publiciteit hard nodig is om zeker bij jongeren op de radar te blijven. ,,Nu zijn jongeren Naturalis een beetje uit het oog verloren”, aldus adviseur Beerda. ,,Slechts 1 op de 5 jongeren heeft een bezoek aan Naturalis op het verlanglijstje staan. Twee jaar geleden was dat nog 1 op de 3 jongeren. Ook onder ouders is de populariteit van Naturalis gedaald.”

Lees ook: Nieuw museumgebouw van Naturalis opgeleverd

,,Het afgelopen jaar is relatief rustig verlopen voor Naturalis, zonder vervelend nieuws over bouwproblemen of ander ongerief. Dat is natuurlijk positief. Maar daardoor is het museum ook veel publiciteit misgelopen. Door een relletje zoals de fietstunnel onder het Rijksmuseum blijven mensen over je merk praten’, meent Beerda.

Hij is ook kritisch over de aandacht die het museum een week voor de opening weet te genereren: ,,Het is eenn week voor de opening nog tamelijk rustig rondom het merk Naturalis. De Hermitage in Amsterdam wist al maanden voor de opening landelijke aandacht te genereren met een teaser-campagne en een samenwerkingsactie met de BankGiro Loterij.”

Mogelijkheden

Toch ziet Beerda veel mogelijkheden voor het biodiversiteitscentrum om het weggezakte enthousiasme onder jongeren weer terug te winnen. ,,Biodiversiteit is een actueel onderwerp. Wereldwijd wordt daar aandacht voor gevraagd, het museum is relevanter dan ooit. Met de bekende bioloog Freek Vonk speelt Naturalis daar natuurlijk al handig op in. Ook de T.Rex Trix trekt geheid weer de nodige bezoekers. Daarnaast bieden de negen nieuwe thematische museumzalen volop mogelijkheden om nieuwswaarde te genereren.”

Lees ook: T.rex Trix is terug bij Naturalis: botje voor botje in elkaar gezet [puzzel]

De merkadviseur heeft nog een tip voor het museum in petto. ,,Uit het onderzoek blijkt dat er een cruciale rol is weggelegd voor moeders. Wanneer een bestemming wordt gezocht voor een gezinsuitje, heeft de moeder in de helft van de gezinnen de beslissende stem. Vaders hebben dat slechts in 1 op de 5 gezinnen. En de website is voor jongeren veruit de belangrijkste informatiebron voorafgaand aan het museumbezoek.”

Rijksmuseum

Het Rijksmuseum is omhoog geschoten in de lijst, dat staat voor het eerst in de top tien. Op nummer een staat steevast de Efteling als meest geliefde dagje uit.

Dagattracties die jongeren het liefst willen bezoeken in 2019 (ten opzichte van 2017)

1. (1) Efteling

2. (2) Walibi Holland

3. (4) Apenheul

4. (5) Dolfinarium

5. (8) Beekse Bergen

6. (7) Duinrell

7. (20) Monkey Town

8. (9) Het Spoorwegmuseum

9. (11) Slagharen

10. (25) Rijksmuseum Amsterdam

11. (14) WILDLANDS Adventure Zoo

12. (3) Naturalis

13. (12) Ouwehands Dierenpark Rhenen

14. (19) Toverland

15. (15) Nederlands Openluchtmuseum

16. (10) NEMO Science Museum

17. (16) Diergaarde Blijdorp

18. (13) Julianatoren

19. (18) Ballorig

20. (21) Avonturenpark Hellendoorn

Het Dagattracties Merkenonderzoek is in 2010 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Het onderzoek meet jaarlijks de reputatie van alle Nederlandse dagattracties. Voor het onderzoek van 2019 zijn achthonderd jongeren van vier tot achttien jaar in twee stappen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle leerzame en ontspannende attracties onderzocht. Daarna is voor de vijftig spontaan bekendste uitjes navraag gedaan naar de merkkracht, het imago en de bezoekintentie.

Meer nieuws uit Leiden

Keuze van de redactie