Premium

Bijna tachtig weesfietsen van station Sassenheim vinden nieuw thuis

Bijna tachtig weesfietsen van station Sassenheim vinden nieuw thuis
Gejuich bij het Repair Café: zij mogen al eerste vijf fietsen uitkiezen.
© foto leidsch dagblad
Sassenheim

Ton Wijsman en Lisa de Blok springen in de lucht met een klein juichkreetje: het Repair Café Teylingen mag als eerste vijf weesfietsen uitzoeken uit de 77 exemplaren op de voormalige gemeentewerf aan de Sassenheimse Menneweg.

Naast het Repair Café zijn ook Vluchtelingenwerk, Syrische Vrouwen Nederland en de Crisisopvang Kinderen ’s Heeren Loo deze maandagochtend aanwezig om de weesfietsen weer een goed thuis te bezorgen. Een loting bepaalt wie als eerste, tweede of nog iets later mag gaan grasduinen in de verzameling tweewielers. Daarna volgen dan nog een paar rondes tot de koek op is.

De fietsen zijn afkomstig van het op een steenworp afstand gelegen station Sassenheim. Op 16 maart, schetst burgemeester Carla Breuer, zijn de eerste groene waarschuwingslabels bevestigd en zes weken later de rode. De exemplaren die hier staan zijn ook na de verplaatsing naar de Menneweg nooit meer opgehaald.

De lotingen zijn er al weer vier jaar. ,,We vonden het zonde om ze meteen in de shredder te gooien’’, verklaart Breuer. ,,En we besloten om te kijken of we er non-profitorganisaties nog een plezier mee konden doen.’’ Dat is zeker het geval. De fietsen die Syrische Vrouwen Nederland deze maandag mee naar huis nemen, worden opgeknapt en dan in bruikleen gegeven aan Syrische vrouwen die geen fiets hebben. Ze moeten in de meeste gevallen nog helemaal leren fietsen, vertelt Marlies Quartel. Als ze het kunstje onder de knie hebben, gaat de fiets weer door naar een andere vluchteling. Overigens komen ook Syrische mannen in aanmerking voor zo’n tijdelijke fiets: na luttele minuten maakt een Syrische man al even een rondje op het terrein.

Doorgezaagd

Van een heel aantal fietsen is wel begrijpelijk dat ze uiteindelijk hier aan de Menneweg staan: om die weer rijdend te krijgen moet er flink aan gesleuteld worden. Maar op andere fietsen kun je zo weg rijden. Eén ding heeft het overgrote deel van de fietsen gemeen: ze staan op slot. Maar daar weten de aanwezige BOA’s wel raad mee. Met draagbare slijptollen worden de ringsloten en kettingen met verbijsterend gemak in luttele seconden doorgezaagd.

Ton Wijsman heeft zijn eerste rondje gemaakt. Hij en Lisa hebben gekozen voor een paar oude opoefietsen en een oude herenfiets met terugtraprem. Heel bewust: ,,Die oude fietsen zijn heel degelijk, al die nieuwe gaan na een paar jaar al enorm roesten.’’ Hij wijst op de herenfiets, ,,ik denk dat die dertig jaar oud is maar er mankeert eigenlijk nog niets aan.’’

De fietsen gaan straks allemaal naar de weggeefwinkel aan het Hortusplein. Daar worden ze opgeknapt door werklozen. Vervolgens zijn ze te koop voor Teylingers met een smalle beurs. Zo snijdt het mes aan twee kanten. De keuze voor de opoefietsen is een hele bewuste: ,,Ze zijn geschikt voor vrouwen én mannen en zijn heel populair onder studenten.’’ Nee, zegt hij bij een chique uitziende Trek die er nog prima uitziet, die heeft hij bewust niet gekozen. ,,Die kost veel te veel voor onze doelgroep.’’

Geen nood: bij Vluchtelingenwerk blijkt hij meer dan welkom.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.