Plastic Soup Surfer Merijn Tinga: ’Fijnstof van autobanden is een enorm probleem aan het worden’

Plastic Soup Surfer Merijn Tinga: ’Fijnstof van autobanden is een enorm probleem aan het worden’
Amsterdam

Er moet meer aandacht komen voor de microplastics die vrij komen tijdens het autorijden, vindt de Leidse ’Plastic Soup Surfer’ Merijn Tinga. Daarom organiseert hij vrijdag een ’hackaton’.

Dit houdt in dat een team met creatievelingen, computerexperts en onder meer werknemers uit de bandenindustrie op zoek gaan naar digitale manieren om dit onderwerp onder de aandacht te brengen. Denk aan een app, online spel of een speciale website. Die hard aandacht is nodig, vindt Tinga. ,,Microplastics die vrijkomen van autobanden worden een groot probleem. Jaarlijks komt er meer dan 17 miljoen kilo vrij aan bandenslijtsel op onze autowegen in Nederland. Dat slijtsel kan je op een droge dag gewoon met stoffer en blik opvegen, zo veel is het. Die microplastics komen in de grond, in het water, maar ook in de lucht en in onze longen. Ik vind dat zorgwekkend. Het probleem is enorm groot, maar nauwelijks bekend.’’

Volgens Tinga bestaat 3 tot 8 procent van het fijnstof in Nederland uit bandenslijtsel. ,,Fijnstof is ontzettend slecht voor de gezondheid. Dit gaat ons dus allemaal aan.’’ Autobanden bestaan uit rubber en plastics en zijn zeer geavanceerd, legt hij uit. ,,De bandenindustrie is zelf ook bezig met allerlei ontwikkelingen om dat fijnstof te verminderen, maar dat is lastig, omdat autobanden aan allerlei eisen moeten voldoen en worden gemaakt met een complexe techniek.’’ Hoe zwaarder de auto, hoe meer slijtsel er vrijkomt. Dat is mede de reden waardoor bijvoorbeeld elektrische auto’s voor meer slijtsel zorgen. ,,Een lastig dilemma, want elektrisch rijden is wel iets dat we allemaal meer moeten gaan doen, als we minder uitstoot willen veroorzaken.’’

Wat kunnen we doen als consument? Minder autorijden zou al schelen, denkt Tinga. ,,Maar ik denk ook aan vaker de banden laten controleren, tijdig wisselen van winter- naar zomerbanden. Ook heeft je manier van rijden invloed op hoeveel fijnstof je produceert. Denk aan: niet te hard optrekken, niet te scherp door bochten scheuren.’’

Hij verwacht dat het een interessant spanningsveld gaat worden tijdens de hackaton: ,,De bandenindustrie heeft natuurlijk andere belangen dan milieuactivisten. Maar ik vind het al bijzonder dat ze samen naar een oplossing willen zoeken. Een app of challenge kan al voor bewustwording zorgen, en dat willen we graag. Er moet echt meer aandacht voor dit probleem komen.’’ Hij verwacht dat er binnen een paar weken iets concreets uit de hackaton is gekomen.

Meer nieuws uit Metropool