Advies aan gemeenten: Toerisme in goede banen gaan leiden

Advies aan gemeenten: Toerisme in goede banen gaan leiden
Drukte op Marken.
© Foto Ella Tilgenkamp
Amsterdam

Alle gemeenten moeten binnen twee jaar een visie op toerisme hebben. Daarin moet de route staan naar een balans tussen het groeiend toerisme en wat de omgeving kan dragen. Nu reageren veel gemeenten pas wanneer de overlast te groot is geworden.

Dat stelt de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur in een rapport dat vanmorgen wordt uitgebracht. Het toerisme zal de komende jaren stijgen van 42 naar 59 miljoen bezoekers in 2030. En dan gaat het niet alleen over buitenlandse toeristen, maar ook over de nog grotere groep binnenlandse toeristen.

Toerisme levert ook steeds meer geld op, zelfs twee keer zoveel als de landbouw. En dus staat bij veel gemeenten het economisch gewin voorop. Ofwel meer bezoekers trekken, deze bezoekers langer te laten verblijven en hen meer te laten besteden.

Kansen

Volgens de raad is in het beleid nauwelijks aandacht voor de kansen die toerisme biedt om de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren en op die manier waarde toe te voegen. Zo zorgt toerisme er voor dat panden worden opgeknapt, restaurants beter draaien en openbaar vervoer blijft. Als voorbeeld wordt de buslijn 391 genoemd van Amsterdam CS naar de Zaanse Schans. Die lijn is zo’n succes dat het aantal ritten werd opgevoerd, waardoor ook forenzen massaal deze bus zijn gebruiken.

Voor de negatieve gevolgen van toerisme bestaat er in de branche en bij beleidsmakers pas sinds kort oog. Dat komt door de dronken bezoekers op de Amsterdamse Wallen die de openbare orde verstoren. Maar ook beleggers die in badplaatsen de vastgoedprijzen opdrijven en de enorme groei van Airbnb. Ook de bierfietsen, touringcars en Nutellawinkels rukken steeds meer op.

Overlast

„Op verschillende plaatsen zijn de negatieve effecten inmiddels zo groot, dat het draagvlak voor het toerisme onder bewoners afbrokkelt en tegelijkertijd de aantrekkelijkheid van de bestemmingen voor bezoekers vermindert. Zo dreigt de kip met de gouden eieren geslacht te worden”, waarschuwt de adviesraad.

Daarom moet iedere gemeente binnen twee jaar een toeristische strategie gereed hebben en dat plan afstemmen met de andere regiogemeenten. Uitgangspunt moet zijn dat de toeristische druk in balans is met de draagkracht van de leefomgeving. Dus ook in overleg met bewoners. Sturen kan via marketing, bereikbaarheidsmaatregelen, het spreiden van toeristen over meerdere plekken of tijdstippen en het vergroten of juist verkleinen van capaciteit. Het aanbod (hotels, campings en attracties) moet van goede kwaliteit zijn. En wees vooral flexibel. „De situatie kan zomaar omslaan naar een situatie van ongewenste druk. Een vermelding in The Lonely Planet kan al voldoende zijn.”

Meer nieuws uit Metropool

Keuze van de redactie