Premium

Inwoners Nieuwe Wetering willen sluipverkeer rigoureus aanpakken: ’Brug omhoog zetten in de spits”

Inwoners Nieuwe Wetering willen sluipverkeer rigoureus aanpakken: ’Brug omhoog zetten in de spits”
Beeld uit 2014, toen de nieuwe Meerbrug over de Ringvaart bij Nieuwe Wetering werd geopend.
© Archieffoto Taco van der Eb
Kaag en Braassem

Rigoureuze maatregelen tegen het sluipverkeer. Daar pleitten bewoners van Nieuwe Wetering dinsdagavond voor tijdens een inloopavond die burgemeester en wethouders hielden in de kern. Vooral tijdens de avondspits zou het er, door de steeds verder dichtslibbende snelwegen in de buurt, de spuigaten uitlopen.

,,Wanneer ik dan om vijf uur uit de Veen kom, doe ik er 25 minuten over om vanaf de rotonde over de Achterweg naar de brug te komen’’, meldde een bewoner. ,,Punt is dat, omdat er vanaf de andere kant een eindeloze trits auto’s komt, wij moeilijk langs de auto’s komen die aan onze kant geparkeerd staan. Want sluipverkeer gunt je geen centimeter.’’

Op de vraag van wethouder Inge van der Meer (ruimtelijke ordening) wat kan helpen, klonken suggesties als: ,,De brug over de Ringvaart omhoog zetten in de spits.’’ Dat zou sluipers flink frustreren en ook nog eens doorwerken via hun navigatiesystemen. ,,Op basis van snelheden die op bepaalde momenten worden gereden, berekenen die namelijk de snelste route. Door zo’n open brug zullen ze automobilisten dan minder vaak deze kant op sturen.’’

Het was een oplossing waaraan volgens de wethouder nogal wat haken en ogen kleven. Zo zou het voor onhandige situaties kunnen zorgen aan de andere kant van de Ringvaart. Haarlemmermeer, de eigenaar van de brug, heeft daar immers een doorgaande dijkroute.

Betonblokken

Meer leek ze te kunnen met de suggestie om er, via betonblokken, voor te zorgen dat smallere auto’s elkaar niet langer kunnen passeren op de brug. ,,Die betonblokken kunnen we aan onze kant van de Ringvaart zetten’’, redeneerde ze. ,,En dan is het weer net als bij de oude, wat smallere brug’’, klonk daarop.

Een enkele bewoner ziet dergelijke betonblokken ook graag verderop langs de weg verschijnen. ,,Zet je ze dan weer aan de ene en dan weer aan de andere kant van de weg, dan halen ze de snelheid er aardig uit.’’

Ook buiten de spits zou dat kunnen helpen, wanneer volgens bewoners snelheden van tachtig kilometer worden gehaald. Er liggen weliswaar drempels, maar die zijn afgevlakt toen plaatselijke bedrijven klaagden dat ze hun lading vernielden. En nu lijken ze alleen nog maar overlast te geven: ,,De keitjes remmen het verkeer totaal niet af, maar ik word al om vijf uur wakker van de trillingen’’, klaagde een bewoner. Haar verzoek: asfalteer het maar.

Andere suggesties: een flitspaal, doserende verkeerslichten bij de brug, de Achterweg als tolweg of alleen voor bestemmingsverkeer. Die laatste suggestie klonk ook voor de Oostveenweg naast het spoor: ook dat is een sluiproute. En de hoge snelheden die op die smalle weg worden gehaald, baren andere weggebruikers zorgen. Op veel politiecontroles hoeven bewoners volgens verkeerswethouder Yvonne Peeters niet te rekenen: ,,Wel kunnen we hier en daar een bord plaatsen dat boos kijkt wanneer je te hard rijdt.’’

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.