KLM zet eerste stap met minder vluchten op Brussel

KLM zet eerste stap met minder vluchten op Brussel
De Thalys stopt al op Schiphol
© Frans van den Berg
Schiphol

KLM zet de eerste stap op weg naar het afschaffen van vluchten tussen Schiphol en Brussel. Met ingang van 29 maart 2020 wordt een vlucht geschrapt en worden die passagiers op de Thalys gezet.

Dat maakte KLM bekend tijdens een symposium over verduurzaming van de luchtvaart. Dat werd gehouden tijdens het KLM golftoernooi.

„Het is de eerste stap in verdere samenwerking met Thalys. Wanneer het een succes wordt, zullen we gefaseerd steeds minder gaan vliegen op Brussel”, legde KLM-topman Pieter Elbers uit. Momenteel vliegt KLM vijf keer per dag op de Belgische hoofdstad en dat leidde al vaker tot ophef in de Tweede Kamer. Juist nu Schiphol vol zit, biedt het schrappen van de Brusselse vluchten de mogelijkheid om toch nieuwe intercontinentale vluchten toe te voegen.

Op deze korte route vervoert KLM overigens vrijwel alleen overstappers. Dus passagiers uit bij voorbeeld Japan of Amerika via Schiphol naar Brussel vliegen. Belgen en Nederlanders nemen al de trein: de snelle Thalys of de langzamere van de NS. Maar overstappende passagiers willen het liefst zo snel mogelijk op hun eindbestemming komen.

Bagage

In de toekomst wil KLM dat passagiers hun bagage al op Brussel kunnen inchecken en die koffer dan pas op hun eindbestemming terug zien. Dat systeem kent Air France al voor de verbinding tussen Parijs en Brussel, waardoor Air France niet meer op Brussel vliegt. Dat is mogelijk omdat in de TGV een plek is waar de bagagekar in wordt gezet. Op de Thalys is dat nog niet mogelijk. Als tussenoplossing komt er voor die passagiers nu een aparte incheckbalie op Schiphol.

Air France en Lufthansa werken al langer met ’AirRail-tickets’. Behalve naar Brussel en dus ook Antwerpen, zijn er nog weinig steden die KLM kan koppelen aan het netwerk, De Eurostar naar Londen kent nog het probleem dat op de heenweg moet worden overgestapt op Brussel vanwege de grenscontroles. Bovendien stopt de Eurostar niet op Schiphol. Dat probleem geldt ook voor de ICE naar Duitsland.

Daarnaast kondigde deze week reisorganisator TUI aan voor stedentrips naar Parijs niet langer het vliegtuig aan te bieden, maar alleen de trein. Overigens vliegt TUI niet zelf op Parijs, maar koopt tickets in. De eigen vluchten is TUI niet van plan om die te vervangen door de trein. En zoals de NS het tijdens het symposium al opmerkte, voor stedentrips is de trein ideaal vanwege de aankomst in het hartje van de stad. Maar dan wel tot maximaal 700 kilometer. Een treinreis naar Rome is toch echt voor de liefhebber.

Compensatie

Verder draaide het symposium over de mogelijkheden om elektrisch te vliegen, andere brandstoffen te tanken, nieuwe vliegtuigontwerpen en de optie om de CO2 te compenseren. Dat doen nu nog maar weinig passagiers, maar KLM zet die optie nu nadrukkelijk in het boekingssysteem. De kosten zijn vaak niet meer dan een kopje koffie op Schiphol. En die bomen hoeven niet alleen ver in het buitenland te worden geplant, maar Haarlemmermeer lonkte al naar een KLM-bos.

Meer nieuws uit Metropool

Keuze van de redactie