Greenpeace overweegt bezetting vliegveld Lelystad of festival op Schiphol

Greenpeace overweegt bezetting vliegveld Lelystad of festival op Schiphol
Afgelopen woensdag werd nog actie gevoerd bij het kantoor van de Schiphol Group.
© foto David Jo Bradley
Schiphol

Greenpeace voert deze herfst de acties tegen groei van de luchtvaart verder op. Darabij wordt gedacht aan een protestfestival op Schiphol of kamperen op vliegveld Lelystad.

„Het meeste bijzondere aan de actie is dat we het publiek laten kiezen welke actie we gaan organiseren”, benadrukt campagneleider Dewi Zloch. Tot en met 6 oktober kan op de site noodlandingvoorhetklimaat.nl worden gekozen uit drie acties.

Dit jaar heeft de milieugroep al diverse evenementen gehouden zoals op het Museumplein in Amsterdam. Ook stonden protesterende leden bij de viering van honderd jaar luchtvaart in Amsterdam, bij het kantoor van Schiphol en bij inspraakbijeenkomsten over de toekomst van de luchtvaart in Nederland.

Nu wil Greenpeace de publieksacties uitbreiden. De actievormen waaruit gekozen kan worden lopen behoorlijk uiteen. Bij de eerste actie moeten mensen overal tegelijkertijd letterlijk opstaan. Dat kan thuis, bij de gate of in het vliegtuig zijn. Ludiek, maar weinig zichtbaar.

Festival

Wanneer Schiphol wordt omgetoverd tot een festivalterrein wordt de actie al zichtbaarder. In dat geval wordt binnen een centrale plek geclaimd. „Dan kan de Schiphol Group letterlijk niet om de actie heen. De bezoekers van het festival zijn niet van plan om snel uit te checken.”

De kans is groot dat de marechaussee hier snel een einde aan maakt. Dat geldt ook voor de actie op Lelystad. „De mogelijkheden van een leegstaand vliegveld zijn eindeloos. Waar gekampeerd wordt, kan niet ingechecked worden. Deze camping is ’here to stay”’, stelt Zloch het voor zich. Een variant op de occupybeweging. Probleem is alleen dat Lelystad geen verlaten vliegveld is. De nieuwe terminal staat wel leeg, maar de landingsbaan en de hangars worden gebruikt door ’de kleine luchtvaart’ zoals lesvliegtuigen.

Dat Greenpeace het publiek de actie laat kiezen is een primeur. „Voor ons is het heel spannend om te zien welk idee het wordt, omdat we dit meestal zelf beslissen in het diepste geheim. Het is nu tijd voor actie met zoveel mogelijk mensen”, stelt de campagneleider. De actie die de meeste stemmen krijgt, wordt dit najaar uitgevoerd.

Meer nieuws uit Metropool

Keuze van de redactie