KLM over handhavingsverzoek van natuurgroep: ’Dat betekent krimp Schiphol met 20 procent. Dat is rampzalig’

KLM over handhavingsverzoek van natuurgroep: ’Dat betekent krimp Schiphol met 20 procent. Dat is rampzalig’
Schiphol

„Een krimp met twintig procent, dus met 100.000 vluchten per jaar, zou echt rampzalig zijn”, reageert Pieter Cornelisse, directeur mainport strategy bij KLM.

Ook in de uitvoering zou het een mega-operatie worden. Iedere maatschappij twintig procent minder slots? En wat te denken van al geboekte tickets, vliegtuigen die aan de grond blijven en personeel dat geen werk meer heeft?

Dat zwarte scenario hangt opeens boven de markt nu de milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) maandag een handhavingsverzoek bij twee ministeries en Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft ingediend. Het handhavingsverzoek lees je onderaan dit artikel.

De luchthaven werkt volgens MOB al jarenlang zonder natuurbeschermingsvergunning. „Tot op grote afstand van de luchthaven zie je de negatieve invloed op de Natura 2000-gebieden in de vorm van vermesting en verzuring.”

Bouw

Zonder natuurbeschermingsvergunning moet Schiphol volgens de milieugroep terugvallen op de oude regels waarbij 400.000 vluchten waren toegestaan. Nu zit Schiphol op 500.000. Ook de bouw van de nieuwe pier en terminal moeten worden stilgelegd.

„En uitbreiding naar 540.000 is al helemaal onrealistisch”, meent voorzitter Johan Vollenbroek, die de laatste maanden al tientallen zaken heeft gewonnen bij de Raad van State rond de stikstofuitstoot. Ook de opening van Lelystad staat om die reden ter discussie.

Schiphol laat weten volgens algemene regels, zoals de Wet Luchtvaart, te werken en niet door vergunningen die later zijn geïntroduceerd. Daarom is geen vergunning op grond van de Wet natuurbescherming aangevraagd.

Meer nieuws uit Metropool

Keuze van de redactie