Premium

Opinie toekomst Tata Steel IJmuiden: Huizen bouwen op terrein van Tata Steel mag niet, maar een haven is een oplossing

Opinie toekomst Tata Steel IJmuiden: Huizen bouwen op terrein van Tata Steel mag niet, maar een haven is een oplossing
IJmuiden

Waarheen moet het met Tata Steel in IJmuiden? Ingeklemd in het duingebied kampt de staalreus met milieu- en ruimteproblematiek en met zware omstandigheden op de mondiale staalmarkt. Daartegenover staat de economische waarde voor duizenden werknemers en voor Nederland. Op deze plek een openbaar debat over de toekomst van Tata Steel.

Tata Steel houdt al jaren onze gemoederen bezig in de IJmond. De vraag is, nog los van het milieu en alle steeds toenemende regelgeving, of de zogenaamde zware industrie nog wel thuis hoort in een zo’n dichtbevolkt landje als de onze.

Tata is een grote uitzondering hier in de Randstad. Ik ga er zonder meer vanuit dat Tata ooit verdwijnt hier. Kan misschien nog tal van jaren duren, maar we moeten er rekening mee houden. Natuurlijk is er dan een groot verlies van banen, maar dat zijn geen duizenden meer, zoals vroeger. Meer zorgen maak ik mij over alle toeleveringsbedrijven in de IJmond. Ook wel minder dan tien jaar geleden, maar toch.

Als ik zo’n bedrijf had, ging ik nu al zoeken naar alternatieve verdienmodellen. Kan überhaupt nooit kwaad dat te (blijven) doen. Dan die technisch geschoolde Tata-werknemers. Er is een zeer groot gebrek aan deze mensen en zeker niet alleen in de IJmond. Er zal voor een groot deel van deze mensen, zeker meer dan de helft alternatieve banen zijn.

Containerterminal

Mocht Tata ooit verdwijnen; dan biedt dit kansen genoeg. Huizen bouwen mag je er nooit, maar een grote buitenhaven maken met veel kaderuimtes biedt veel mogelijkheden c.q. inkomsten. Amsterdam (centrum) zal steeds meer de functie van haven verliezen en naar het westen lonken. Een containerterminal zal sowieso daar nooit meer terugkomen.

Een open verbinding met de zee is een groot goed (zie Rotterdam). Hier zou een grote containerterminal kunnen herrijzen of de plek kunnen zijn van nog meer cruiseschepen, die nu al in toenemende mate in IJmuiden aandoen.

Wijk aan Zee

Wijk aan Zee zou opgelucht adem kunnen halen, letterlijk en figuurlijk en haar badplaats (de gezelligste in de IJmond) verder ontwikkelen. De huizenprijzen stijgen daar dan enorm en de horeca zal ervan profiteren.

Het zou aan te raden zijn deze en nog meer zaken op een rijtje te zetten en een SWOT-analyse maken van de IJmond mét of zonder Tata. Die heb ik nog nooit gezien. Er rust zeker een taboe op en dat is zeer begrijpelijk.

Roel Huisman is voormalig algemeen directeur DFDS (vaart dagelijks tusssen IJmuiden en Newcastle) en voorzitter van MKB IJmond.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.