Premium

’Praten tegen personeel alsof het kleuters zijn: Sijthoff is ook een leerschool voor de gasten’

’Praten tegen personeel alsof het kleuters zijn: Sijthoff is ook een leerschool voor de gasten’
Joelle en haar collega aan het werk in de bediening.
© Foto’s Lavinia
Leiden

De een heeft inmiddels een vaste baan bij Brasserie Park, de ander heeft aan een uurtje per week in lunchroom Sijthoff genoeg. Wat de cliënten van Gemiva-SVG groep aankunnen, dat blijft maatwerk. Maar voor - bijna - alle horecakrachten geldt wel: ze worden er sterker van. „Werken in een team zorgt voor zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel”, vertelt Hiske Faber, die drie jaar geleden het initiatief nam voor Sijthoff. „En het is zo’n succes dat we er een boek over hebben gemaakt.”

Dat boek wordt maandag gepresenteerd. Het is een kookboek, met veel recepten, maar dat niet alleen: ’Sijtje op recept’ is ook een boek over de achtergrond van de lunchroom en haar verschillende medewerkers.

De vergelijking met Happy Tosti en Brownies & Downies is snel gemaakt, maar toch werkt Sijthoff heel anders, benadrukt Faber. „Bij ons ligt de nadruk echt op de doorstroming en dat is bij Brownies & Downies niet zo. Bij Happy Tosti ligt het ’niveau’ wat hoger - al heb ik een hekel aan die uitdrukking.”

Faber is beschermend naar de cliënten, net als Yvonne Verboon, die bij Sijthoff bedrijfsleider is. Al is beschermend misschien niet helemaal het goede woord, is het meer opkomen voor hun medewerkers.

Want nog altijd kan niet iedereen ermee omgaan, als ergens cliënten van Gemiva werken. Verboon: „Soms komen gasten binnen en negeren ze de bediening, maar richten ze zich tot mij. Soms beginnen ze tegen het personeel te praten alsof het kleuters zijn, en soms komen ze binnen, kijken dan om zich heen en vragen hardop: ’waar zijn de gehandicapten?’. Sijthoff is niet alleen een leerschool voor het personeel, maar ook voor gasten.”

’Praten tegen personeel alsof het kleuters zijn: Sijthoff is ook een leerschool voor de gasten’
Tafels netjes indekken.

Doorstromen

In 2016 ging de Gemiva-lunchroom van start. Toen met zes cliënten - het zijn er nu meer dan twintig - verdeeld over de bediening en de keuken. En bovendien in samenwerking met andere partners, zoals Brasserie Park, De Burcht, het Prentenkabinet en Bagels & Beans. Want het idee is dat de cliënten doorstromen naar reguliere horeca en niet bij Sijthoff blijven plakken. Zo heeft Niels bijvoorbeeld bij Brasserie Park een vaste baan gekregen.

’Praten tegen personeel alsof het kleuters zijn: Sijthoff is ook een leerschool voor de gasten’
Bob Meijer van Brasserie Park met Niels.

Faber: „We kijken heel erg naar wat iemand kan. We laten diegene z’n grenzen opzoeken, hopen dat grenzen worden verlegd. Want bij werken in een horecateam moet je kunnen doorzetten. Je kunt niet gaan zitten als er gebuffeld moet worden. Er werkt een jongen in de keuken die graag een boek wil schrijven en niet kan stoppen met daarover praten. Die zeggen we dan echt: eerst werken, als je klaar bent weer over je boek praten. Personeel wordt hier niet gepamperd, maar krijgt verantwoordelijkheid. En dat laat ze groeien. Ze zien kwaliteiten bij elkaar en bij zichzelf en kunnen zich aan elkaar optrekken. En als het dan aan het einde van de dag toch gelukt is, dan geeft dat ze een goed gevoel en ben je een stapje verder.”

„Natuurlijk lukt het niet altijd zonder slag of stoot. Het is slim - en ook wij leren elke dag bij - om de zaken soms net wat anders aan te pakken. Er is hier bijvoorbeeld iemand met autisme, die erg hecht aan vaste patronen. Ik vroeg hem: is het voor jou regelmaat genoeg als ik zeg dat elke dag anders is? Dat werkte. En soms werkt het niet, maar dat heb je in elke baan toch? Niet iedereen is voor alles in de wieg gelegd.”

’Praten tegen personeel alsof het kleuters zijn: Sijthoff is ook een leerschool voor de gasten’
Chef-kok Damanu Kalkman en op de achtergrond Isabel.

Ook de chef-kok pakt het net iets anders aan met zijn personeel. „In de keuken geldt normaal een strenge hiërarchie”, vertelt Sijthoff-chef Damaru Kalkman. „Maar daar moet je bij Sijthoff echt niet mee aankomen. Je moet hier vooral veel geduld hebben. Ik ben er achter gekomen dat ik over zeeën van geduld beschik en daarnaast heb ik echt een klik met de doelgroep. Ik kom uit de horeca, maar ga in januari een opleiding in de zorg volgen. Niet eens vanwege het diploma, maar meer om me te verdiepen.”

Joëlle van Zijl werkt nu bijna een jaar in Sijthoff en heeft in die periode veel geleerd. „Toen ik net begon durfde ik niets te vragen, omdat ik niemand nog goed kende. Nu is dat geen probleem meer. Ik leer meer voor mezelf op te komen en eerst na te denken voor ik iets zeg. Ik kan al alleen met de bus reizen en soms zelfs met de fiets. Werken in de horeca is voor mij een droombaan. Het zit in me. Thuis dek ik altijd de tafel en ruim ik af en ik vraag ook altijd of mijn moeder en zus iets willen drinken.”

Ze loopt op dit moment ook stage bij bakkerij Us Bertus en ook dat gaat prima. „Gebakjes in zakjes doen, beleg op de broodjes, dat kan ik allemaal. Alleen werken met de klanten vind ik soms moeilijk. Niet vanwege het gesprek, maar meer omdat ze vaak gesneden brood willen en ik bang ben dat mijn vinger er tussenkomt.”

In het kookboek ’Sijtje op recept’ kom je uiteraard ook veel recepten tegen. Van een heerlijke oreo cheesecake bijvoorbeeld, mangochutney en flammkuchen met geitenkaas.

Het eerste exemplaar van ’Sijtje op recept’ wordt maandag 7 oktober, om 15.00 uur, bij het Prentenkabinet overhandigd aan Nico Dijkshoorn.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.