Vervoerplan Arriva 2020: Bus uit Hoogmade, twee nieuwe Leidse stadslijnen

Vervoerplan Arriva 2020: Bus uit Hoogmade, twee nieuwe Leidse stadslijnen
Leiden

Arriva knipt buslijn 187 (Boskoop-Oegstgeest) in drie delen op, waardoor Leiden vanaf 15 december twee nieuwe stadslijnen heeft: 7 en 8. Hoogmadenaren kunnen met ingang van die datum niet meer in hun dorp op lijn 182 stappen. De busmaatschappij schrapt vier haltes in het dorp en maakt een nieuwe halte langs de provinciale weg.

Dat zijn twee belangrijke wijzigingen in het nieuwe dienstrooster van de vervoersmaatschappij, ofwel het Vervoerplan Zuid-Holland Noord 2020.

Ook komt er een nieuwe lijn 5 in Alphen aan den Rijn en krijgt ESA/Estec in Noordwijk een directe spitsverbinding met station Den Haag Centraal.

Lijn 187 gaat op werkdagen één keer per uur rijden tussen Boskoop-station en Leiden-Centraal, via Hazerswoude-Dorp en de Rijndijk. Het geringe aantal reizigers op dit traject rechtvaardigt niet langer een halfuursdienst, stelt Arriva. De busmaatschappij kreeg voor deze hoge frequentie tot nu toe een extra financiering van de provincie Zuid-Holland, maar die bijdraagt stopt in december.

De frequentie van lijn 187 vermindert, maar daar staat tegenover dat de reistijd vanuit de dorpen naar Leiden-Centraal tien minuten korter wordt. Dat komt door het schrappen van de rijroute over de bedrijventerreinen Zoeterwoude-Grote Polder en Leiden-Roomburg. Zo’n 150 reizigers profiteren hier dagelijks van, onder wie ruim tachtig passagiers uit Hazerswoude-Dorp.

Reizigers van en naar Heineken in Zoeterwoude, of van/naar bedrijven in de Grote Polder, kunnen voortaan met lijn 7, die vanaf Leiden-Centraal elk half uur naar de bierfabriek rijdt. De bussen gaan via de Leidse wijk Roomburg.

Lijn 8 rijdt op alle dagen van de week elk half uur vanuit Haaswijk in Oegstgeest via het Alrijne-ziekenhuis in Leiden naar Leiden-Centraal.

Kerkstraat

De smalle, verkeersluw gemaakte, Kerkstraat in Hoogmade is Arriva een doorn in het oog. Daarom kiest de busmaatschappij ervoor om de grote bussen van lijn 182 voortaan langs de provinciale weg te laten stoppen. ’De busroute door de kern van Hoogmade is niet geschikt voor een grote bus’, schrijft Arriva in haat vervoerplan. De vele drempels en versmallingen zouden ’regelmatig’ tot schade aan bussen leiden, en tot vertragingen.

Arriva verwacht niet dat het schrappen van haltes in het dorp tot veel problemen leidt. ’Vrijwel de hele dorpskern ligt binnen 500 meter van de halte langs de provinciale weg’, aldus Arriva. Alleen de - te schrappen - bushaltes Van Klaverweijdeweg en Stenenbrug liggen op meer dan een halve kilometer van de nieuwe halte. Het aantal instappers op deze plekken bedraagt per dag hooguit vijf.

Arriva honoreert het verzoek van ESA/Estec om een directe busverbinding met Den Haag Centraal, tijdens spitsuren. De vervoerder voegt de - matig bezette - Q-liners 385(Sassenheim-Noordwijk-Katwijk) en 386 (Oegstgeest-Wassenaar) hiervoor samen. Oegstgeestenaars houden een goede verbinding met Den Haag Centraal via buslijn 8 naar Leiden-Centraal en van daar met de trein naar de hofstad.

Het aantal ritten van de lijnen 30 en 31, tussen Katwijk en Leiden, neemt flink toe. Dat gebeurt in aanloop naar de komst van het zogenoemde R-net (’hoogwaardig openbaar vervoer’) in 2021.

Meer nieuws uit Leiden

Keuze van de redactie