Kritiek op beoogde Leidse ringweg zwelt aan in Noord

Kritiek op beoogde Leidse ringweg zwelt aan in Noord
Een deel van de Hoven
© archieffoto
Leiden

De Leidse Hoven-buurt raakt nóg verder geïsoleerd als over een paar jaar de Willem de Zwijgerlaan wordt verbreed, verdiept en door geluidschermen ingepakt.

Daarom overweegt woningcorporatie De Sleutels de gemeentelijke verkeersplannen juridisch te bestrijden. Dat meldde een woordvoerster van de corporatie tijdens een bijeenkomst met raadsleden. ,,In het belang van de volkshuisvesting moet er een beter oplossing komen.’’

Het gaat om twee toekomstplannen die met elkaar in conflict raken. De Sleutels wil de flats bij Abraham Crijnssenstraat, Stuyvestanthof, Van Riebeeckhof en Coenhof zo goed als zeker slopen en er een nieuwe woonwijk maken. Daar moeten dan niet alleen sociale huurwoningen komen zoals nu, maar ook starters-appartementen.

Het oostelijke Hoven-wijkje ligt nu nog een beetje geïsoleerd tussen de volkstuinen van Ons Buiten, de drukke IJsselmeerlaan en de nog drukkere Willem de Zwijgerlaan. Als het aan De Sleutels ligt, wordt die isolatie in de toekomst doorbroken waardoor De Hoven beter aansluit op de rest van Noord.

De gemeente heeft echter een omvangrijk plan voor een nieuwe Leidse ringweg klaarliggen. Dat is een project van 135 miljoen en het leeuwendeel daarvan komt voor rekening van Leiden. Onderdeel van dat plan is om de Willem de Zwijgerlaan extra rijbanen te geven, een nieuw viaduct bij de Sumatrastraat en een hele reeks aan geluidschermen. ,,Als deze plannen doorgaan, loopt de leefbaarheid in de directe omgeving terug’’, voorspelt de woordvoerster van De Sleutels.

En er is meer kritiek op het ringwegproject. ’Moeten Merenwijkers de tol betalen voor een autoluwe binnenstad?’ Die vraag stelt de wijkvereniging op haar website naar aanleiding van de presentatie voor de vernieuwde Willem de Zwijgerlaan. Als de ringweg eenmaal af is, moet verkeer van en naar de Merenwijk een andere route volgen dan nu. En dat vindt de buurtclub geen goed idee. ’Moeten we straks vanaf de IJsselmeerlaan met de auto eerst via een parallelweg en via de rotonde bij het Kooiplein rijden om pas daarna op de Willem de Zwijgerlaan in te kunnen voegen richting station of Oegstgeest? Wij vinden dat dit anders kan en anders moet.’

De wijkvereniging kondigt ook aan in verzet te komen tegen het ringwegproject. Ook al omdat er met geen woord meer wordt gerept over het fietspad van en naar Leiderdorp over de Zijlbrug dat recent zonder overleg werd opgeheven door de gemeente. ’Geen toename van autoverkeer stimuleren, maar juist maatregelen nemen om de groei van het autoverkeer af te remmen. Dan zouden de geplande grote geluidschermen langs de Willem de Zwijgerlaan ook niet nodig zijn.’

Meer nieuws uit Leiden