Geen steun voor zeventiglimiet Leidse Ring Noord

De Oude Spoorbaan in Leiderdorp
© -
Leiderdorp

Het plan voor een maximumsnelheid van 70 kilometer op het Leiderdorpse deel van de Leidse ringweg lijkt onwrikbaar. Raadsleden zijn de starre houding daarover van wethouder Willem Joosten (VVD) meer dan beu.

Geen enkele steun kreeg Joosten tijdens een commissievergadering voor het instellen van een maximum snelheid van 70 kilometer per uur op de Oude Spoorbaan.

Liever zien de raadsleden dat vijftig de toegestane topsnelheid blijft, maar dan wel met aanpassingen, zodat de huidige snelheidslimiet gehandhaafd kan worden. Op de weg geldt dus al vijftig kilometer als maximum, maar er wordt vaak harder gereden.

Onvermurwbaar

De Oude Spoorbaan vormt een belangrijk deel van de Leidse ringweg die over een aantal jaar doorgaand verkeer om Leiden en Leiderdorp moet leiden. Joosten kreeg forse kritiek op zijn onvermurwbare houding.

Prachee van Brandenburg (D66): „We willen duurzamer, leefbaarder. Een vijftig kilometerweg is goedkoper dan 70. Waarom niet de eerste optie. We komen nooit duurder uit dan het oorspronkelijke plan.” En een advies van Hugo Langenberg (Lokale Partij Leiderdorp): „U roept 70, 70, 70, maar misschien zou u wat creatiever kunnen zijn.”

Joosten liet duidelijk blijken dat hij een creatieve omgang met de snelheidslimiet niet ziet zitten. ,,Zeventig per uur is een prima uitgangspunt. We hebben een groter algemeen belang.”

Daarmee doelt hij op de doorstroming van het verkeer, de aantrekkelijk van de hele ring om het verkeer buiten het dorp goed om te leiden. Een verkeerskundig adviesbureau schaart zich wel achter de plannen van Joosten. Het bureau vindt vijftig ’totaal niet passen bij het wegbeeld en verwachtingspatroon van de weggebruiker’. Bovendien zou deze snelheid het gebruik op onveiligheid vergroten.

Op 18 november stemt de gemeenteraad over de plannen. Het zal daarbij geen eenvoudige kluif voor de VVD-wethouder worden om instemming te krijgen.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.