Terug voor de klas of toch maar niet?

Terug voor de klas of toch maar niet?
Achterin de klas meekijken
Heemstede

Staken is een optie, maar potentiële docenten een ochtend laten meekijken in je klas is een andere optie. Van de 70 ingeroosterde docenten op Atheneum College Hageveld in Heemstede doen er deze woensdag 17 mee aan de staking. Maar liefst 26 volwassenen lopen op school mee om te kijken of zij iets aan het lerarentekort kunnen doen.

Bij iedere reorganisatie van de afgelopen jaren bij ons bedrijf komt het weer ter sprake: jij kan altijd nog terug en voor de klas gaan staan. Is dat zo? Studievrienden die nog wel werkzaam zijn in het onderwijs kijken inmiddels reikhalzend uit naar hun pensioen. Zelf had ik het na anderhalf jaar lesgeven op de Haemstede Mavo in Heemstede en het Vellesan College in IJmuiden wel gezien. Al weer 34 jaar geleden koos ik voor een loopbaan als journalist.

Nu sta ik weer in een lerarenkamer en krioelen de leerlingen door de gangen van het monumentale schoolgebouw. De gangen en lokalen die ik normaal alleen van de ouderavonden ken. Nog 24 ouders en een tweedejaars student geschiedenis willen ook wel eens een ochtend snuffelen aan het beroep van leraar.

Ronald Haak, leraar aardrijkskunde, neemt mij en een moeder mee naar de eerste les. Dat is niet zomaar een les. Het is een gecombineerde klas 1 en 2 van VIA: een aparte stroming voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Drie docenten staan klaar in een geschakeld bomvol lokaal. Na een uitlegblokje, gaat Ronald met zestien leerlingen naar een ander lokaal. Zij moeten namelijk hun onderzoeksopdracht nog formuleren.

Project

In het project draait het om de gevolgen van een zeespiegelstijging van vijf meter. Daarbij mogen ze een volgende les proefjes doen rond dichtheid van stoffen. In groepjes overleggen de kinderen, laptop erbij en Ronald schuift steeds even aan. Ik doe dat ook. Twee leerlingen hebben de situatie in Sevilla bekeken. Bij een hogere zeespiegel is deze Spaanse stad nog steeds droog en heet. Hoe krijg je daar water? Een ander groepje wil onderzoeken welke materialen het beste drijven zodat daarop woningen kunnen komen. Naar mate de tijd vordert wordt het steeds luidruchtiger in het lokaal en moet de docent hen tot rust manen.

Na de pauze schuif ik met nog vier kijkers aan bij de geschiedenisles van Michiel Engbers. Een bomvol lokaal. Na twintig jaar kent hij het klappen van de zweep wel en neemt hij in hoog tempo met de klas nog even de voorgaande les door. Niet door zelf alles te vertellen, maar steeds aan de kinderen vragen te stellen. Daarna volgen nieuwe aantekeningen voor het schrift, die hij als een powerpoint presentatie op het digibord neerzet. Dat is wel een verschil met mijn tijd toen je alleen een bord en krijt had. En hoe mooi hij ook kan vertellen over de opkomst van Hitler, een Teleacfilmpje dat daarna op het digibord komt doet wonderen. Het filmpje is een mooie herhaling van de lesstof, maar de beelden van de mensenmassa’s en de retoriek van Hitler spreken boekdelen. De overeenkomsten met bepaalde hedendaagse leiders dringen zich meteen aan me op.

Terug voor de klas of toch maar niet?
Michiel Engbers tijdens de geschiedenisles.

Opvallend in beide lessen is ook hoe de docenten soepeltjes lesgeven en tegelijkertijd steeds leerlingen op hun gedrag kunnen corrigeren. Dat beheers je als beginnend leerkracht meestal niet. In de lerarenkamer is het daarna heerlijk rustig. Even bijkomen. Vier kijkers overwegen serieus de overstap te maken, misschien voor enkele dagen in de week. Ik niet. En, zo geeft rector Peter Stam meteen toe, bij aardrijkskunde en geschiedenis is geen lerarentekort. ,,Maar als journalist kan je ook overwegen om Nederlands te geven. Bij Nederlands, Duits, informatica en de exacte vakken is het lastiger om collega’s te vinden.’’

Geld

Voor herintreders en zij-instromers is er inmiddels wel geld vanuit de overheid. ,,Zo kan de opleiding worden betaald, terwijl je daarnaast geld verdient met lesgeven. Het is het beste om eerst bij een school te solliciteren en dan met de opleiding te beginnen. Dat is het financiële gat niet zo groot en de kans op succes hoger. Een assessment is tegenwoordig een vast onderdeel om te kijken of iemand echt geschikt is voor het onderwijs’’, legt Stam de route uit.

Bij Hageveld zijn al jong afgestudeerden en zij-instromers aangenomen, die meteen voor de klas stonden en daarna pas hun bevoegdheid haalden. Dat was ook met Edgar Louwers het geval, die vier jaar geleden de IT-wereld achter zich liet en wiskunde ging geven. ,,Gelukkig kon ik het eerste jaar gewoon lesgeven en begon ik pas in het tweede jaar aan de opleiding bij de VU in Amsterdam. Dat gaf even rust. Ik moet nog enkele tentamens wiskunde doen en hoop dan klaar te zijn. Het hele traject is zeer intensief. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt, maar het is erg leuk om les te ge

Meer nieuws uit Regio

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.