Premium

Filmrecensie:Politieke thriller ’The report’ is geen gemakkelijke zit

Adam Driver in ’The report’.
© Foto Atsushi Nishijima

Scenarist Scott Z. Burns viel bijna van zijn stoel van ongeloof toen hij in 2007 een artikel las van Katherine Eban.

De journaliste van Vanity Fair had een stuk geschreven over James Mitchell en Bruce Jessen, twee psychologen die na 9/11 in opdracht van de CIA speciale technieken ontwikkelden om terreurverdachten te ondervragen. Hun gage: 80 miljoen dollar. Het netto resultaat: weinig tot geen bruikbare informatie en gevangenen die overleden.

Burns, de vaste scenarioschrijver van Steven Soderbergh, goot het verbijsterende schandaal in zijn woedende regiedebuut ’The report’. In deze politieke thriller doet de idealistische senaatsambtenaar Daniel Jones onderzoek naar de verhoormethoden van de CIA. In de kelders van de inlichtingendienst krijgt hij een benauwd werkkamertje waar hij zogenaamd toegang heeft tot alle relevante dossiers. Maar hoe verder Jones de beerput openwrikt, hoe meer de CIA en het Witte Huis tegenwerken.

Geduldig, secuur en zonder melodrama schept Burns diezelfde beerput stukje bij beetje leeg. Dat levert ontluisterende inzichten op over de folterpraktijken van de CIA. Terreurverdachten wakker houden met metalmuziek, ze opsluiten in kisten vol insecten, waterboarding; geen middel werd geschuwd om gevangenen te breken. Waardoor de Amerikaanse regering net zo gewetenloos werd als haar vijanden. Maar hoe interessant de thematiek ook is, de film is tevens droog en aan de taaie kant. Niet alleen de behandelde materie is complex; ook al het militaire, politieke en juridische jargon maken van ’The report’ geen gemakkelijke zit.